Guldborgsund-borgmester raser: Løkkes forslag vil give dårligere kundeservice i kommunerne.
Finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) er i fuld gang med at lave et oplæg til en reform af kommunernes behandling af en lang række offentlige ydelser blandt andet medicintilskud, folkepension, boligstøtte, barselsdagpenge samt fripladser i børnehaver og vuggestuer. Reformen betyder, at sagsbehandlingen flytter fra kommunerne til store offentlige centre for at spare penge og for at dæmme op for den personalemangel, der vil ramme den offentlige sektor de kommende år.
Men det nye forslag er i modvind allerede inden, det er fremsat. Det nye forslag vil nemlig ramme borgerne på Lolland-Falster.
- Det kommer selvfølgelig an på, hvor man placerer de nye centre. Men kommer borgerne i samme situation med de nye centre, som man er kommet det med de store skattecentre, vil det give dårligere service overfor borgerne, siger Borgmester Kaj Petersen (A), Guldborgsund Kommune.
Han påpeger, at kommunerne er tættere på borgerne og dermed at lettere ved at give dem den rigtige service og dermed dække deres behov på en mere tryg måde, end store enheder langt væk fra borgerne, vil kunne tilbyde.
- Efter SKAT har fået de store centre, er servicen blevet mærkbart dårligere end før. Ringer man ringer ind, ender men jo som nummer 22 i køen. Samtidigt er kvaliteten af SKATs indsats også faldet. Restancerne er meget større end da kommunerne indkrævede skat og restancer, siger Kaj Petersen.
Lars Løkke Rasmussen bruger da heller ikke netop SKAT som eksempel på en succesfuld centralisering af det offentliges kundeservice, men derimod ATP, hvor man administrerer en lang række forskellige opgaver, der er relateret til arbejdsmarkedet.