Annonce
Guldborgsund

Dansk støtte til CO2-frås

Det kan godt være, at Danmark ser sig som et miljørigtigt land, men alligevel har 12 danske politkere støttet den forurenende del af bilindustrien.

Ubemærket i den brede offentlighed har 12 af de 14 danske EU-parlamentarikere støttet industriens ønske om at producere biler med en større CO2-udledning, end hvad der foreslås af EU-Kommissionen.

Det fremgår af officielle stemmereferater fra den 15. januar, da en betænkning om fremtidens biler fik støtte fra 607 af de i alt 785 parlamentsmedlemmer.

Af danskerne var SF'eren Margrete Auken i første omgang ene om at gå imod industrien. Senere fik hun selskab fra Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen mod EU, der i første omgang havde stemt forkert.

For bilproducent-lobbyorganisationen Acea udgjorde resultatet et godt argument, da EU's klima- og miljøministre, herunder Connie Hedegaard (K), mandag drøftede emnet for første gang.

Ikke mindst fordi bilindustrien får yderligere tre år til at tilpasse sig målt i forhold til det forslag, kommissionen har fremlagt.

Aceas formand Christian Streiff, der også er adm. dir. i Peugeot Citroën, påpeger således det interessante i, at EU-Parlamentet "allerede to gange har stemt til fordel for 2015 som den mest passende dato for den nye lovgivnings ikrafttræden".

Både Søndergaard og Auken ser det som tegn på, at særlig den tyske bilindustris lobbyister fik for let spil, og at parlamentsflertallet gerne taler flot om miljøet uden at levere varen.

Afstemningsresultatet kan ifølge Søndergaard skyldes et ønske om ikke at falde i unåde i parlamentets politiske grupper, hvor repræsentanter fra EU's bilproducerende lande er i flertal.

- Når man siger én ting i Danmark, kan jeg ikke forstå, at man stemmer lige modsat nede i EU. Heller ikke hvis det skyldes kravet om gruppedisciplin i de store grupper. Jeg synes, miljøet må gå forud for gruppedisciplin, siger han.

De fem socialdemokrater begrunder imidlertid deres stemmer med, at Cars21 i sidste ende indeholdt forbedringer. Og fra Venstres tre parlamentarikere lyder, at man laver "realpolitik og ikke signalpolitik", og at man derfor er nødt til at indgå forlig.

Baggrunden for debatten er, at omkring en femtedel af Europas samlede CO2-udslip stammer fra biler. Andelen er stærkt stigende.

/ritzau/
Læs også:
Fakta om forureningen




Annonce
Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik