Det kan godt være, at Danmark ser sig som et miljørigtigt land, men alligevel har 12 danske politkere støttet den forurenende del af bilindustrien.
Ubemærket i den brede offentlighed har 12 af de 14 danske EU-parlamentarikere støttet industriens ønske om at producere biler med en større CO2-udledning, end hvad der foreslås af EU-Kommissionen.
Det fremgår af officielle stemmereferater fra den 15. januar, da en betænkning om fremtidens biler fik støtte fra 607 af de i alt 785 parlamentsmedlemmer.
Af danskerne var SF'eren Margrete Auken i første omgang ene om at gå imod industrien. Senere fik hun selskab fra Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen mod EU, der i første omgang havde stemt forkert.
For bilproducent-lobbyorganisationen Acea udgjorde resultatet et godt argument, da EU's klima- og miljøministre, herunder Connie Hedegaard (K), mandag drøftede emnet for første gang.
Ikke mindst fordi bilindustrien får yderligere tre år til at tilpasse sig målt i forhold til det forslag, kommissionen har fremlagt.
Aceas formand Christian Streiff, der også er adm. dir. i Peugeot Citroën, påpeger således det interessante i, at EU-Parlamentet "allerede to gange har stemt til fordel for 2015 som den mest passende dato for den nye lovgivnings ikrafttræden".
Både Søndergaard og Auken ser det som tegn på, at særlig den tyske bilindustris lobbyister fik for let spil, og at parlamentsflertallet gerne taler flot om miljøet uden at levere varen.
Afstemningsresultatet kan ifølge Søndergaard skyldes et ønske om ikke at falde i unåde i parlamentets politiske grupper, hvor repræsentanter fra EU's bilproducerende lande er i flertal.
- Når man siger én ting i Danmark, kan jeg ikke forstå, at man stemmer lige modsat nede i EU. Heller ikke hvis det skyldes kravet om gruppedisciplin i de store grupper. Jeg synes, miljøet må gå forud for gruppedisciplin, siger han.
De fem socialdemokrater begrunder imidlertid deres stemmer med, at Cars21 i sidste ende indeholdt forbedringer. Og fra Venstres tre parlamentarikere lyder, at man laver "realpolitik og ikke signalpolitik", og at man derfor er nødt til at indgå forlig.
Baggrunden for debatten er, at omkring en femtedel af Europas samlede CO2-udslip stammer fra biler. Andelen er stærkt stigende.
/ritzau/
Læs også:
Fakta om forureningen