Restauranter og supermarkeder kan efter fire glade smileyer får en særlig fin elite-smiley. Fra maj skal forretningernes smiley-status også udstilles på hjemmesider.
Restauranter, supermarkeder og andre, der har med fødevarer at gøre, har fået en ny værdighed at stræbe efter.
Fødevaremyndighederne begyndte i går at dele elite-smileys ud til dem, der er særligt gode til at overholde reglerne. Fire glade smileys i træk udløser en elite-smiley.
Har man først sådan en, får man som virksomhed efterfølgende færre kontrolbesøg, og man får ret til at markedsføre sig med elite-smileyen. Restauranter kan for eksempel sætte den på menukortet eller i reklamer.
Men træerne vokser ikke ind i himlen: En enkelt mellemfornøjet eller anstrengt smiley, så er det slut med at være med i elite-selskabet, og restauranten begynder forfra.
Nyt er det også, at butikker og restauranter nu skal hænge deres smiley-rapport, så kunderne kan se den, inden de går ind. Formålet med de nye regler er, at kunderne skal have en reel chance for at se kontrolrapporten med smileyen, som viser hvor gode virksomhederne er til at overholde reglerne, inden de beslutter sig for, om de vil købe fødevarer eller spise et bestemt sted.
Og der er mere nyt på vej i smiley-branchen. Fra 1. maj bliver der krav om, at smiley-rapporterne skal vises - ikke kun i forretningen - men også på restauranternes og supermarkedernes hjemmesider.