- Hvis Gedserbanen skal nedlægges, må stormflodsplanen revurderes, siger politiet.
De politikere i Folketinget, der hellere i dag end i morgen vil nedlægge Gedserbanen, i stedet for at få flere tog og rejsende på den, gør formentlig regning uden vært. Gedserbanen og DSB er nemlig en del af stormflodsberedskabet.
Ved en stormflod skal DSB - med tog på Gedserbanen - således evakuere stormflodsramte beboere på det sydlige Falster.Det bekræfter vicepolitikommissær Lars Aage Nielsen i operations- og analyseenheden hos Sydsjælland og Lolland-Falster Politi i Næstved.
- Hvis politikerne i Folketinget vælger at nedlægge Gedserbanen, har vi en ny situation. Det må så revurderes, hvordan man ved en stormflod får evakueret beboere fra området, siger Lars Aage Nielsen og føjer til, at i en given situation har Guldborgsund Kommune redningspligten, mens evakueringen af beboere i området sorterer under politiet med involvering af Gedserbanen og DSB.
Under den kolde krig var Gedserbanen udover en del af stormflodsberedskabet underlagt NATO. I en "skarp situation" skulle banen således bruges til overførsel af danske tropper fra Sjælland til Nordtyskland. Efter afslutningen på den kolde krig og bortfaldet af det tidligere fjendebillede har NATO ikke længere brug for at have rådighedsret over Gedserbanen til troppetransport.
Over for Lolland-Falsters Folketidende oplyser Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste i Hjørring således, at Gedserbanen atter er suveræn dansk ejendom - i kontrast til under den kolde krig.