Scandlines planer om større kapacitet på Gedser-Rostock generer ikke broprojektet, forsikrer Svend Erik Hovmand.
- Min holdning er, at der er brug for begge dele.
Selv om Svend Erik Hovmand, formand for Fonden Femern Bælt Forum, har brokasketten på for broen mellem Femern og Rødby, så er det alligevel hans klare holdning, at der sideløbende med broen vil være behov for Gedser-Rostock overfarten, som færgerederiet Scandlines G.m.b.H har planer om at udbygge med større færger, der kræver en mega udvidelse af Gedser Færgehavn.
Et projekt til et trecifret millionbeløb, der med positivt resultat var i høring indtil i midten af maj.
- Jeg synes, det er glædeligt, at der er en stigning i trafikken på Gedser-Rostock overfarten efter åbningen af Østeuropa. Blot ændrer det ikke ved det faktum, at trafikken over Rødbyhavn er 10-12 gange større, siger Svend Erik Hovmand.
- Scandlines planer om større kapacitet på Gedser-Rostock overfarten generer ikke broprojektet. Selv om jeg er formand for Fonden Femern Bælt Forum, så glæder det mig, at der er en stigning i trafikken på Gedser-Rostock-ruten. Personligt så jeg også gerne, at togforbindelsen mellem København og Berlin blev genetableret, siger Svend Erik Hovmand.