Hvis togkørsel på Gedserbanen opgives, bør den indrettes til dræsinekørsel som turistattraktion
- Det er en tanke, jeg har luret på i mange år. Allerede mens jeg fra 1971 til 1984 var ansat på Dansk Folkeferie i Marielyst, talte jeg dengang med kolleger om muligheden for, at Gedserbanen burde indrettes til dræsinekørsel, siger Carsten Olsen, Marielyst.
Nu lufter han idéen igen, efter det har vist sig, at der er politisk modstand mod at bruge over 100 millioner kroner til renovering af skinnerne, som der kun har kørt et tog om dagen på, siden toget mellem København og Berlin blev indstillet i 1995.
- Jeg mener stadigvæk, at dræsinekørsel på Gedserbanen ville være alle tiders ide som en spændende turistattraktion. Mange andre steder, hvor jernbanestrækninger er blevet nedlagt, er der indført dræsinekørsel, som giver mulighed for at opleve naturen på en spændende og sjov måde, mener Carsten Olsen, der i dag er efterlønner.
Han forestiller sig, at dræsinekørslen skulle udgå fra enten Væggerløse eller Marrebæk. Gedser Remise, mener han, kunne fungere som hovedkontor med billetsalg, informationscenter, værksted og parkering af dræsinerne.
- Dræsinekørsel ville sætte liv i Gedser Remise. Drejeskiven her kunne bruges til at vende dræsinerne, og dette ville i sig selv være en attraktion, mener Carsten Olsen og føjer til, at Gedser Remise burde have cykler til udlejning til turister, så de får mulighed for at opleve Sydfalster og Gedser Odde fra cykelsadlen.
- Der findes mange slags dræsiner. Men jeg mener umiddelbart, det ville være oplagt at anskaffe familiedræsiner, hvor der skal to til at træde pedalerne, og der er en bænk foran til børn, siger Carsten Olsen.