Annonce
Guldborgsund

Landechef håber at levere Storstrømsbro i 2024

Det enorme infrastrukturprojekt står ifølge folkene bag klar i 2024. Foto: Flemming Keith Karlsen

Det er et infrastrukturprojekt på den store skala, ny landechef går ind til.

MASNEDØ Han står et hoved højere end de fleste andre, der er til stede på pladsen foran områdets største infrastrukturprojekt. Lars Henriksen, nyligt udnævnt "area manager" for Itinera, der er en integral del af byggeriet af den nye Storstrømsbro, der efter den flittigt reviderede plan åbner et sted mellem 2024 og 2027 - alt efter hvem der bliver adspurgt.

Den nye landechef, som titlen mere mundret lyder på dansk, er glad for at have et projekt som dette i stalden. Udover broprojektet overser han også byggeriet af et par sygehuse og en bro i Sverige, men der er ingen tvivl om, at Lars Henriksen kommer til at bruge en god del af sin tid på Masnedø.

Men hvad skal der så konkret ske i de kommende år? Lars Henriksen og konglomeratet bag byggeriet mener, at de kan aflevere en færdig bro i 2024. Men det er ikke en let deadline at ramme, lader han flere gange forstå, mens vi en kølig mandag formiddag besigtiger den enorme byggeplads, der ikke just emmer af liv i den kølige januarluft.

Flere udfordringer er i spil - den altoverskyggende hedder selvsagt covid-19 - en sygdom, der ikke kun rammer mennesker, men alle aspekter af et megabyggeri:

- Vi har selvfølgelig haft nogle problemer med at få de folk ind, som vi skulle bruge. Der har været en del rejserestriktioner, men det er ved at være overstået, lader det til. Men corona har også påvirket adgangen til materialer. Alt er der kamp om på verdensmarkedet, og det betyder også noget, forklarer den nyligt udnævnte landechef, der blev uddannet bygningsingeniør for 28 år siden.

Et tiltag i kampen mod kalenderens ubønhørlige kværnen er at arbejde mere. Ikke at der er flere timer at finde i døgnet, men ved at igangsætte flere processer samtidigt.

- Ifølge vores tidsplan er vi færdige i 2024, og det arbejder vi hårdt på at realisere. Nu har vi gjort det, at vi har ændret for planerne ude på vandet - før ville vi montere elementerne fra Falster ud mod midten, hvorefter vi ville klare resten, så har vi købt udstyr til at gå i gang fra begge sider samtidig, og det kommer til at spare nogen tid, forklarer Lars Henriksen.

Det er en kalkuleret beregning, der ligger til grund for beslutningen. En lang byggeproces er en dyr byggeproces - i omegnen af 400 mand er på pladsen, da Folketidendes udsendte er på besøg mandag formiddag. Nye maskiner koster også knaster. Men for at kunne overdrage en fungerende bro til danskerne hurtigst muligt er pengene blevet spenderet:

- Det koster at lave den slags investering, det er klart. Men vi kan spare på driftsomkostningerne, og så kan vi forhåbentlig levere i 2024. Men jeg står ikke her og lover, at der ikke sker ændringer - det kan man aldrig, understreger landechefen.

Lars Henriksen er ny landechef for Danmark og Sverige. Foto: Flemming Keith Karlsen
Byggeprojektet rykker sig dagligt, men det er ikke altid lige til at se for lægmand. Foto: Flemming Keith Karlsen
Brofagene støbes i en af de fem enorme haller, der er bygget på området. Foto: Flemming Keith Karlsen
Flydekranen fragter de flere tusinde tonstunge bropiller ud på vandet. Foto: Flemming Keith Karlsen
Hvad der skal ske med de mange tusinde kvadratmeter bygninger, efter broen er bygget, er endnu uvist. Foto: Flemming Keith Karlsen
Der arbejder lige knap 400 mand på pladsen denne mandag, men antallet svinger en del. Foto: Flemming Keith Karlsen
Armeringsjern er noget af det, der er kamp om blandt store, internationale byggekonsortier. Foto: Flemming Keith Karlsen
Der er plads til 10 fodboldbaner inde i hal 2 - det siger måske lidt om størrelsen. Foto: Flemming Keith Karlsen
Den første bropille tog flere måneder at placere, men nu kender folkene rutinen, og hastigheden stiger. Foto: Flemming Keith Karlsen
Her er en del af den nye investering - maskinen, der skal fremskynde byggeprocessen. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Det enorme infrastrukturprojekt står ifølge folkene bag klar i 2024. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Lars Henriksen er ny landechef for Danmark og Sverige. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Byggeprojektet rykker sig dagligt, men det er ikke altid lige til at se for lægmand. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Brofagene støbes i en af de fem enorme haller, der er bygget på området. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Flydekranen fragter de flere tusinde tonstunge bropiller ud på vandet. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Hvad der skal ske med de mange tusinde kvadratmeter bygninger, efter broen er bygget, er endnu uvist. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Der arbejder lige knap 400 mand på pladsen denne mandag, men antallet svinger en del. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Armeringsjern er noget af det, der er kamp om blandt store, internationale byggekonsortier. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Der er plads til 10 fodboldbaner inde i hal 2 - det siger måske lidt om størrelsen. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Den første bropille tog flere måneder at placere, men nu kender folkene rutinen, og hastigheden stiger. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Her er en del af den nye investering - maskinen, der skal fremskynde byggeprocessen. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • . Foto: Flemming Keith Karlsen
  • . Foto: Flemming Keith Karlsen
  • . Foto: Flemming Keith Karlsen
  • . Foto: Flemming Keith Karlsen
  • . Foto: Flemming Keith Karlsen
  • . Foto: Flemming Keith Karlsen
Annonce
Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

112

Stoppet med tåregas i bilen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Annonce
Annonce
Lolland

Henrik er ikke i tvivl: Den vil ødelægge vores by

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

Lolland

Trods store ændringer: Gode nyheder fra Dølle

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte