Der er for få børn i Horreby og Horbelev. Det har ført til en undersøgelse om behovet for to børnehaver.
Politikerne i børne- og skoleudvalget var tirsdag på rundtur til børnehaverne i Horreby og Horbelev. Anledningen var, at de folkevalgte ikke så sig i stand til at tage en beslutning hjemme ved mødebordet, om hvad der skal ske med de tre børnehaver i de to byer, før de selv havde set på forholdene.
Problemet er, at der mangler børn i de to landsbyer. Men før eventuelle institutionslukninger, ville man altså selv ud og se på forholdene.
Efterfølgende har udvalget besluttet, at Horbelev Børnehave fremover skal være en integreret institution, hvor der altså også skal gøres plads til vuggestuebørn. De yngste børn bliver nu passet hos dagplejere i området, men dem er man altså indstillet på at tage afsked med.
- Selvfølgelig skal der være en daginstitution i Horbelev. Men børnetallet i området er dalende. Prognosen siger, at man i løbet af et års tid kun vil have 30 børn i børnehaven. Og en institution skal helst være på mindst 40 børn, for at det er økonomisk forsvarligt at holde fast i den, siger formanden for børne- og skoleudvalget, Jens Erik Boesen.
Nu skal det undersøges, hvor mange vuggestuebørn, der præcist skal gøres plads til, ligesom der skal laves beregninger for, hvad det vil koste at udbygge børnehaven til at rumme dem.
Jens Erik Boesen er ikke klar over, hvor mange dagplejere, der vil blive berørt af beslutningen.
- Men udgangspunktet er, at vi fylder op i institutionen, siger han.
I Horreby, hvor der nu ligger to børnehaver, er børnetallet ligeledes faldende. Men her vil man fortsætte med en kombination af børnehave og dagpleje. Foreløbig har de to børnehaver hver omkring 40 børn, men her siger prognosen, at børnetallet vil falde til 60 i alt.
- Derfor bliver der nu sat et analysearbejde i gang, inden vi vurderer, om der skal forblive to børnehaver i Horreby eller om den ene skal lukkes, siger Jens Erik Boesen.
Han var glad for at komme rundt og se på virkeligheden, og ikke mindst mangfoldigheden i de tre institutioner.
- Det var tre vidt forskellige institutioner med rod i hver sin pædagogik, som viser, at det er godt, at institutionerne får lov til at udvikle sig individuelt, netop fordi det er et gode, at der er noget forskelligt at vælge imellem, siger udvalgsformanden.