Selv om Scandlines har taget ?M/F Rostock? ud af Gedser-Rostock-ruten, influerer dette ikke på havneudvidelsen i Gedser
Det skrumpende antal lastbiler på Gedser-Rostock ruten, der har fået Scandlines G.m.b.H. til at tage færgen Rostock, der blev indsat i oktober 2007, ud af drift på ruten indtil videre, influerer også på færgerederiets planer om at få bygget nye mega færger til Gedser-Rostock ruten.
- Beslutningen om afgive en ordre på nye færger er altid en længere proces, fordi der er mange faktorer, som skal overvejes. Tiden fra, ordren afgives, til færgerne leveres, er mellem to et halvt og tre år. Når markedssituationen ændrer sig, så vil vi justere ind efter dette. Afgivelse af en ordre på nye færger vil derfor altid være et spørgsmål om timing, siger kommunikationschef Frank Havemann, Scandlines G.m.b.H og føjer til, at færgerederiet mener, Gedser-Rostock ruten har en fremtid på det nye europæiske færgelandkort.
Beslutningen om at tage Rostock ud af drift på Gedser-Rostock ruten var et resultat af en nedgang i overførslen af lastvognstog, grundet de høje brændstofpriser.
I følge kommunikationschefen er Rostock foreløbig taget ud af drift på Gedser-Rostock ruten frem til april 2009. Med ni daglige afgange sejler færgerne, Prins Joachim og Kronprins Frederik nu mellem Gedser og Rostock.