Guldborgsund Kommune har sendt en mail til Stoppestedets Venner. Indholdet af mailen har vakt vrede.
Sundheds- og socialdirektør Vagn-Aage Nielsen, Guldborgsund Kommune, har meddelt Stoppestedets Venner, at han ikke umiddelbart kan finde egnede lokaler til Stop Op, og at de to foreninger derfor må finde en måde at enes på.
Det står i en mail af 2. juni, der er sendt til formand Flemming Henriksen, Stoppestedets Venner.
- Gruppen omkring Stop Op har peget på alternative lokaler, der i givet fald skulle lejes af kommunen. Vi har imidlertid ikke kunnet anbefale lejeudgiften, dels fordi der er tale om betydelige yderligere omkostninger, og dels fordi Stoppestedet må anses som udmærkede og principielt tilstrækkelige lokaler, står der i mailen.
Kommunen er fortsat opmærksom på striden på Stoppestedet, men lægger op til, at nye lokaler til Stop Op ikke er lige om hjørnet:
- Derfor har jeg meddelt gruppen bag Stop Op, at den i samarbejde med Stoppestedets Venner må etablere et samarbejde og aftalegrundlag, der kan fungere.
Mailen har vakt vrede hos Vennerne.
- Delingen af Stoppestedet har siden 1995 og indtil lukningen af Nysted Kommune været, at kommunen betaler husleje, el, vand og varme. Stoppestedets Venner bidrager blandt andet med inventar, rengøring, vask, organisation, arrangementer og telefon. Det betyder, at det er almindeligt, men ingen pligt, at man som bruger bidrager til driften ved at hjælpe med praktiske opgaver med, hvad man nu har at byde ind med, siger Flemming Henriksen.
Det har fungeret fint i mange år, men nu halter det.
- Når kommunen uden at orientere Stoppestedets ledelse tildeler en særlig gruppe borgere Stoppestedet som opholdssted uden at orientere gruppen om de vilkår, der knytter sig til brugen af stedet, må det være indlysende, at vi tilkendegiver vores utilfredshed med forvaltningens handlemåde, siger formanden.
Læs mere i Folketidende fredag.