Der er store huller i det danske beredskab, som skal forhindre en oliekatastrofe til søs i stil med den, der ramte Grønsund i marts 2001. Det er ifølge Nyhedsavisen situationen på trods af, at risikoen for olieulykker med tankskibe er større end noge
Det danske beredskab mod oliekatastrofer til søs er for dårligt. Den advarsel kommer i dag fra John Poulsen, der er formand for skibsofficererne i Fiskeridirektoratet, som er med til at overvåge de danske farvande.
- En oliekatastrofe vil ramme os unødigt hårdt, fordi beredskabet er for dårligt, siger han i dag til Nyhedsavisen.
Ifølge avisen sejler Danmarks to gamle større miljøskibe så langsomt, at de vil være mindst 14 timer om at når frem til et uheldssted i yderområder som eksempelvis Vadehavet eller Østersøen ved Bornholm. Det betyder, at Danmark ikke kan overholde de internationale tidsfrister og dermed er man afhængig af hjælp fra udenlandske miljøskibe og Marinehjemmeværnet.
Ifølge Nyhedsavisen har de danske miljøskibe heller ikke udstyr til at observere olie i mørke. Og hvs der er høj søgang, er risikoen for at olien spreder sig unødigt også overhængende, fordi skibenes nuværende flydespærringer sjældent virker, hvis bølgerne er mere end halvanden meter høje.
Dertil kommer, at der sjældent holdes øvelser på skibene i vintermånederne af frygt for at beskadige udstyret.
Rigsrevisionen gjorde allerede i 2005 opmærksom på flere af de nævnte mangler, men uden at det foreløbig har ført til forbedringer.
29. marts 2001 blev Grønsund, det nordøstlige Falster, Farø og det sydlige Møn ramt af massiv olieforurening efter, at to tankskibe stødte sammen i Kadetrenden.