Danmark ligger nu nummer to på listen over lande, der har det største discountsalg målt på markedsandele.
Mens salget af discountvarer stagnerer på de store markeder i Frankrig og Tyskland, så kører varebåndene stærkere end aldrig før i Netto, Fakta og Rema 1000 herhjemme.
Danmark ligger nu nummer to på listen over lande, der har det største discountsalg målt på markedsandele, og forsætter udviklingen, vil Danmark overhale tyskerne på førstepladsen i 2016. Det viser data fra analysebureauet GfK, skriver Berlingske.
- Vi danskere har været prisbevidste i årtier, og når vi så oven i købet bliver krisebevidste, begynder vi at købe endnu billigere ind, siger Henning Bahr, detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia, til Berlingske.
- Discountkæderne har været dygtige til at dække danskernes hverdagsbehov for dagligvarer, og i dag konkurrerer de også på de friske varer med supermarkederne, tilføjer han.
Discount-tallene fra analysebureauet GfK, der viser en markedsandel på omkring 35 procent, kan endda være lavt sat. Ifølge Coop er mere end halvdelen af det danske marked discount, og dermed er Danmark allerede nummer et i Europa.
Både Rema 1000 og Dansk Supermarked, der har Netto, forventer, at discount vil snuppe endnu flere markedsandele de kommende år.
- Det er svært at sige, om markedet på et tidspunkt bliver mættet, for discount ændrer sig i takt med tiden. Udvalget er større i dag, og der er mere fokus på friskhed og kvalitet, siger Jeppe Dahl-Jeppesen, direktør i Netto Danmark, til Berlingske.
- Vi vil nok tage markedsandele fra både discountbutikker og supermarkeder. Der er åbnet rigtigt mange discountbutikker de senere år, men markedet er fulgt med. Men ligegyldigt, hvad der bliver skrevet og sagt, så er markedet benhårdt derude.