Brummende biler, brølende busser og ba-bu'ende ambulancer. Trafikken er langt fra lydløs, og det kan mærkes i de boliger, der ligger langs landets store veje.
30 procent af alle danske hjem er forurenet med et niveau af trafikstøj, som ligger over WHO's anbefalede grænse på 58 decibel, og det har både sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser.
Derfor ærgrer Det Økologiske Råd sig over, at EU i miljøorganisationens øjne har forpasset en sjælden mulighed for at afhjælpe problemet.
- Det var en enestående mulighed for at stoppe støjforurening ved kilden, men det er endt med et halvhjertet tiltag, som europæerne kommer til at leve med rigtig mange år frem, siger Jeppe Juul, som er trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
EU-Parlamentet har netop vedtaget en ændring af grænsen for, hvor meget nye personbiler må støje, så den fremover bliver 68 decibel, hvor den i dag er 74.
Til gengæld bliver der ikke ændret på grænseværdien for de tungeste lastbiler, som fortsat må larme med 81 decibel, og det hælder en betydelig sjat malurt i bægeret for Jeppe Juul.
- For personbiler og varebiler isoleret set er det et fremskridt, og det er også et relativt ambitiøst et af slagsen. Problemet er bare, at når de mest støjende køretøjer ikke følger med, så mister man en stor del af effekten, påpeger han.
Hos Kræftens Bekæmpelse har seniorforsker Mette Sørensen gennem længere tid beskæftiget sig med trafikstøj.
Hun betragter det som bevist, at støjen øger risikoen for blodpropper i hjertet og forhøjet blodtryk, ligesom hendes egne forskningsresultater tyder på en klar sammenhæng mellem trafikstøj og forøget forekomst af slagtilfælde og diabetes.
- Jo højere niveau af trafikstøj, man er udsat for, jo større er risikoen også, siger hun sammenfattende om sundhedsrisikoen.
Det er ikke fastslået med sikkerhed, hvordan trafikstøjen påvirker de folk, der bor langs vejene, men Mette Sørensen har en teori.
- Vi regner med, at støjen gør to ting. Den stresser os, og den forstyrrer vores nattesøvn. Specielt det sidste, regner vi med, er rigtig skadeligt, forklarer hun.
Mette Sørensen anbefaler derfor, at man placerer sit soveværelse væk fra vejen, og at man forsøger at isolere sin bolig mod støjen, eksempelvis med støjreducerende vinduer.
Jeppe Juul så dog hellere, at EU havde hjulpet de støjgenerede europæere med en strammere lovgivning.
- Det er over 25 år siden, at man sidst regulerede det her område. Den nye lovgivning får først reel effekt omkring 2030, og det er formentlig først dér, at man begynder at revidere den igen, konstaterer han.
Det socialdemokratiske parlamentsmedlem Dan Jørgensen havde også gerne set et kraftigere indgreb mod trafikstøjen, og han lover at fortsætte kampen.
- Den borgerlige fløj i parlamentet lykkedes desværre med at udvande forslaget betragteligt. Vi er ikke færdige med forhandlingerne med EU's ministerråd endnu, og jeg håber, vi kan hæve ambitionsniveauet, før loven bliver vedtaget, skriver han i en mail til Ritzau.
/ritzau/