Annonce
Indland

FAKTA: Sådan klarer danske elever sig i Pisa-test

Ny Pisa-undersøgelse viser, at piger er gået mere tilbage end drengene i både matematik, læsning og naturfag.

Resultatet af den seneste Pisa-undersøgelse blandt skoleelever i OECD's medlemslande er tirsdag blevet offentliggjort.

Pisa-undersøgelsen tester og sammenligner 15-åriges evner inden for læsning, matematik og naturfag.

Den viser, at der siden sidste runde af Pisa-undersøgelser er sket en tilbagegang for danske 15-årige skoleelever.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Få et overblik over hovedpointerne fra Pisa-undersøgelsen for Danmarks vedkommende:

* For de danske elever er den gennemsnitlige score i matematik og læsning gået væsentligt ned sammenlignet med seneste Pisa-undersøgelse fra 2018.

* Den gennemsnitlige score for matematik er faldet fra 509 i 2018 til 489 i 2022.

* For læsning er det faldet fra 501 i 2018 til 489 i 2022.

Sammenfatning af Pisa fra Vive

* Scoren for naturfag er uændret siden sidst. Den ligger på 494 i 2022 mod 493 i 2018.

* Trods nedgangen ligger Danmark stadig over OECD-gennemsnittet i alle tre fag. For læsning er OECD-gennemsnittet 476 point, for matematik er det 472 og for naturfag er det 485.

* De danske elever ligger også højt i Norden. Sammen med de finske elever opnår danske elever det højeste gennemsnitlige resultat af alle nordiske lande i matematik.

* De danske elever scorer på niveau med de finske og svenske, men over de norske og islandske i læsning.

* Når det kommer til forskellen mellem danske piger og drenge, er pigerne gået mere tilbage end drengene i både læsning, matematik og naturfag.

* Danmark er også det eneste nordiske land i Pisa 2022, hvor drenge opnår en højere score end piger i matematik og naturfag.

* Den danske skole er den mest digitaliserede. De danske elever bruger i gennemsnit digitale redskaber i 3,8 timer om dagen til læringsaktiviteter i skolen, hvilket er det højeste tal blandt alle deltagende lande. I OECD som helhed bruger eleverne digitale redskaber to timer i gennemsnit.

* Tilsvarende svarer 72 procent af de danske elever, at de bruger digitale redskaber i hver time eller næsten hver time. På tværs af OECD-landene er det tal kun 16 procent.

* Undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt brugen af digitale redskaber er god eller dårlig for elevernes faglighed.

Kilder: Børne- og Undervisningsministeriet, Vive.

/ritzau/

Annonce
Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem