Resultatet af den seneste Pisa-undersøgelse blandt skoleelever i OECD's medlemslande er tirsdag blevet offentliggjort.
Pisa-undersøgelsen tester og sammenligner 15-åriges evner inden for læsning, matematik og naturfag.
Den viser, at der siden sidste runde af Pisa-undersøgelser er sket en tilbagegang for danske 15-årige skoleelever.
Få et overblik over hovedpointerne fra Pisa-undersøgelsen for Danmarks vedkommende:
* For de danske elever er den gennemsnitlige score i matematik og læsning gået væsentligt ned sammenlignet med seneste Pisa-undersøgelse fra 2018.
* Den gennemsnitlige score for matematik er faldet fra 509 i 2018 til 489 i 2022.
* For læsning er det faldet fra 501 i 2018 til 489 i 2022.
* Scoren for naturfag er uændret siden sidst. Den ligger på 494 i 2022 mod 493 i 2018.
* Trods nedgangen ligger Danmark stadig over OECD-gennemsnittet i alle tre fag. For læsning er OECD-gennemsnittet 476 point, for matematik er det 472 og for naturfag er det 485.
* De danske elever ligger også højt i Norden. Sammen med de finske elever opnår danske elever det højeste gennemsnitlige resultat af alle nordiske lande i matematik.
* De danske elever scorer på niveau med de finske og svenske, men over de norske og islandske i læsning.
* Når det kommer til forskellen mellem danske piger og drenge, er pigerne gået mere tilbage end drengene i både læsning, matematik og naturfag.
* Danmark er også det eneste nordiske land i Pisa 2022, hvor drenge opnår en højere score end piger i matematik og naturfag.
* Den danske skole er den mest digitaliserede. De danske elever bruger i gennemsnit digitale redskaber i 3,8 timer om dagen til læringsaktiviteter i skolen, hvilket er det højeste tal blandt alle deltagende lande. I OECD som helhed bruger eleverne digitale redskaber to timer i gennemsnit.
* Tilsvarende svarer 72 procent af de danske elever, at de bruger digitale redskaber i hver time eller næsten hver time. På tværs af OECD-landene er det tal kun 16 procent.
* Undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt brugen af digitale redskaber er god eller dårlig for elevernes faglighed.
Kilder: Børne- og Undervisningsministeriet, Vive.
/ritzau/