Annonce
Indland

Femern Bælt: Vestager godkender begrænset dansk statsstøtte

EU's konkurrencekommissær har igen gennemgået finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen, og den får grønt lys. I 2018 annullerede EU-Domstolen en godkendelse fra EU-Kommissionen, da færgeselskaber havde klaget. Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix

Efter en ny undersøgelse godkender EU-Kommissionen statsstøtte til den faste forbindelse over Femern Bælt.

Mens EU-Kommissionen lige nu behandler sager om statsstøtte på daglig basis som følge af coronakrisen, har sagen om statslig støtte til den faste forbindelse over Femern Bælt stået på i årevis.

Fredag meddeler EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, at den offentlige finansiering af forbindelsen er i overensstemmelse med EU's konkurrenceregler. Det samme gjorde hun for fem år siden.

Denne gang sker det imidlertid på baggrund af en mere tilbundsgående undersøge og ændrede vilkår: Omfanget og tidsrammen for støtten, som staten må give, er henholdsvis begrænset og reduceret.

Finansieringen er overordnet godkendt, da "projektets positive virkninger klart opvejer for potentielle konkurrencefordrejninger".

- Efter en tilbundsgående undersøgelse har vi konkluderet, at de danske foranstaltninger til støtte for dette projekt af fælleseuropæisk interesse er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, siger Vestager.

Femern-forbindelsen er både en jernbane- og en vejforbindelse. Den forbinder Rødby og Puttgarden via en tunnel på 19 kilometer.

Vestager godkendte finansieringen første gang i juli 2015. Dengang havde indeholdt modellen mere støtte fra staten.

Men to færgeselskaber - Scandlines og Stena Line - klagede dengang over afgørelsen. I 2018 dømte EU-Domstolen i Luxembourg, at afgørelsen fra EU-Kommissionen skulle annulleres.

Det var nødvendigt med en grundigere undersøgelse af finansieringen. Den har eksperter på Vestagers kontor nu afsluttet.

EU-Kommissionen har været i dialog med danske myndigheder om omfanget af statsstøtten. Beløbet er nu begrænset, så garantier og lån maksimalt må dække 9,3 milliarder euro af gælden - og kun i 16 år af driften.

Denne anden EU-undersøgelse, som blev indledt i sommeren 2019, nåede desuden frem til, at kapitalindskud, statslige lånegarantier og statslån er individuel støtte, der skal betragtes som investeringsstøtte.

Afgørende er det dog, at forbindelsen er af fælleseuropæisk interesse, da den bliver en vigtig forbindelse mellem Centraleuropa og de nordiske lande.

- Vi kan konstatere, at vi har fået medhold i de væsentligste klagepunkter, siger Søren Poulsgaard Jensen, som er administrerende direktør i Scandlines, i en skriftlig besked.

Han hæfter sig især ved, at godkendelsen denne gang bekræfter, at det faktisk er statsstøtte, og at disse statsgarantier og lån kun må gælde i 16 år.

Rederierne Scandlines og Stena Line stævnede i februar 2019 Finansministeriet i Danmark for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S, som er selskabet bag den faste forbindelse.

Scandlines har også klaget til forbundsforvaltningsdomstolen i Tyskland med flere klagepunkter.

Danmark og Tyskland har indgået en aftale om forbindelsen. Den indebærer, at Danmark er eneejer. Danmark bærer den fulde risiko for finansieringen af tunnelen og for de danske vej- og jernbaneanlæg.

  • Femern-forbindelse sættes i gang fra dansk side
    EU's konkurrencekommissær har igen gennemgået finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen, og den får grønt lys. I 2018 annullerede EU-Domstolen en godkendelse fra EU-Kommissionen, da færgeselskaber havde klaget. Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik