DSB er kommet et skridt nærmere at finde den togproducent, som skal levere hovedstadsområdets fremtidige S-tog.
Tre producenter kan nemlig byde på at levere i alt 226 nye fuldautomatiske S-tog.
Det skriver DSB i en pressemeddelelse.
Opgaven ventes at blive på omkring 20 milliarder kroner - Transportministeriet har tidligere oplyst, at det er kontraktrammen.
Producenterne er Alstom med hovedsæde i Frankrig, CAF fra Spanien og et konsortium bestående af Siemens Mobility og Stadler Bussnang med hovedsæde i Tyskland og Schweiz.
De er nu blevet prækvalificeret til at give bud på opgaven.
- Alle de tre prækvalificerede tilbudsgivere har gennem tiden bevist, at de har evnerne og musklerne til at udvikle, producere og levere tog af god kvalitet, siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, i meddelelsen.
Det var som en del af "Infrastrukturplan 2035", at det blev besluttet, at S-banen skal automatiseres fuldt ud.
Introduktionen af førerløse tog sker blandt andet for at imødekomme prognoser om voksende trængsel i hovedstadsområdet.
Med de førerløse tog sigter man efter en metrolignende drift, hvor der vil køre flere tog i timen, end der gør i dag.
- Den nuværende S-bane har nået sin maksimumskapacitet i myldretiden, og vores nuværende generation af S-tog skal udskiftes inden for 15 år, har Müller tidligere udtalt.
DSB vurderer, at valget af togleverandør er på plads i første halvår af 2025.
Det forventes, at de nye S-tog indsættes i drift på Ringbanen "omkring 2030". DSB har tidligere oplyst, at det blev i 2029.
Aftalen om "Infrastrukturplan 2035" blev indgået mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.
Siden er Nye Borgerlige trådt ud af forliget.
/ritzau/