Flådecheferne i Grønnedal frygter en krydstogtskatastrofe i de grønlandske farvande og anbefaler, at krydstogtsskibe sejler parvis ind i de grønlandske fjorde.
Flådecheferne på den danske base Grønnedal i Arsukfjorden i det sydlige Grønland frygter en krydstogtskatastrofe i de isfyldte grønlandske fjorde. Flåden har derfor besluttet at placere et par af sine stærke nordatlantiske skibe i krysttogtområderne i sommerperioden. Det skriver Politiken.
- Vi har ansvaret for redningsarbejdet i de arktiske farvande fra Kap farvel i Sydgrønland og til Nordpolen. Området er kolossalt, siger kontreadmiral Henrik Kudsk, der er chef for Grønnedal.
- Erfaringerne fra Antarktis viser, at der skal et krydstogtskib til at redde et krydstogtskib - ingen andre skibe har en sådan kapacitet. Derfor anbefaler vi også rederierne at samarbejde og sejle parvis, når de begiver sig ind i de grønlandske fjorde.
- Faktisk er der slet ikke tale om et "hvis", men om "hvornår" der sker i ulykke, siger kommandørkaptajn Jan Bøgsted, som er en af dem, der fra operationscentret på Grønnedal skal koordinere redningsaktionen, hvis et krydstogtsskib forliser.
På en enkelt dag i august i år havde Grønland besøg af 14 forskellige krydstogtskibe, fordelt på vest- og østkysten. Fælles for skibene, der er bygget til turistsejlads i Europa og Caribien, er, at de er enkeltskrogede.
Ifølge Jan Bøgsted er flere af skibene slet ikke rustet til at sejle mellem isbjerge. De er ikke stærke nok og er kun udstyret med åbne redningsbåde.
Der er ingen krav til sejlads i de arktiske farvande. Krydstogtskibene kan opføre sig som de vil. Fraværet af krav og regler betyder, at flåden kun kan optræde som rådgivere overfor skibene, siger kontreadmiral Henrik Kudsk.
/ritzau/