Lokomotivet ØSJS nummer 7, der siden midten af 1990-erne har stået i Gedser Remise, er sammen med en gammel jernbanevogn blevet hentet af DSB’s Hjælpevogn for at blive transporteret til Randers, hvor lokomotivet og jernbanevognen i de kommende år skal renoveres.
Museumstog DSB ejer lokomotivet og vognen, der blev løftet op på en blokvogn af kraner fra DSB’s Beredskab i henholdsvis København og Fredericia.
- Det var en stor udfordring at løfte lokomotivet med kran. Uden vand og kul om bord er et lokomotiv meget sidetungt, fordi det vejer mere i den ene side end den anden, og det er derfor mest egnet til at blive løftet op på et værksted, mener Jørgen Johansen, leder af DSB’s Hjælpevogn.
ØSJS nummer 7 vejer 27 tons. Og det tog fire timer at løfte det op på blokvognen, der er beregnet til 100 tons.
- Vi foretog en hel del småløft, før vi havde fundet det rigtige punkt til at løfte lokomotivet. Da vi havde fundet det, tog det kun et kvarter at sætte lokomotivet op på blokvognen. Det er de forberedende øvelser, der tager tiden i en operation som denne, siger Jørgen Johansen.
Lokomotivet og vognen, der blev transporteret på en såkaldt sideløfter, blev transporteret til København. Ifølge Jørgen Johansen er forklaringen, at etapen fra Gedser til Randers er for lang til køre- og hviletidsbestemmelseerne. Derfor gik turen til København, og først i det nye år vil blokvognen og sideløfteren transportere lokomotivet og vognen til Randers, hvor renoveringen skal ske med frivillig arbejdskraft. Vurderingen er derfor, at der vil gå en hel del år, før lokomotivet bliver klar til at rulle af sted med høj dampføring.
- Prisen for flytningen af lokomotivet og vognen er aftalt til 60.000 kroner. Det er første gang, vi med blokvognen har flyttet et damplokomotiv, og operationen var derfor også en form for øvelse for os. Normalt bruges blokvognen, der er et multikøretøj, til bjærgningsopgaver på jernbanenettet. Indimellem udfører vi andre opgaver med den som for eksempel transporten af ØSJS nummer 7 fra Gedser til Randers, siger Jørgen Johansen.