Psykologer og eksperter advarer nu om, at de svage elever kan blive glemt i konflikten om lærernes arbejdstid
35p:Mindre forberedelsestid spænder ben for inklusion
Mindre forberedelsestid spænder ben for inklusion
Folkeskolen står overfor at skulle inkludere alle børn i normalklasserne. Ambitionen er, at folkeskolen skal kunne rumme 97 pct. af alle børn, hvilket betyder, at der fremover i de fleste klasser vil være børn, der tidligere har gået i specialklasse.
Psykologer og eksperter advarer nu om, at de svage elever kan blive glemt i konflikten om lærernes arbejdstid, skriver Information.
Et af Kommunernes Landsforenings (KL) krav til Danmarks Lærerforening i den verserende konflikt er, at lærerne skal bruge mere tid i klasselokalerne, men Niels Morre, som er formand for de kommunalt ansatte psykologer, er bekymret for, at flere undervisningstimer betyder mindre tid til lærernes andre arbejdsopgaver. Han frygter, at lærerne med mindre forberedelsestid vil have svært ved at løfte opgaven med inklusion, og at de svageste børn vil blive overset. »Lærernes forberedelse er altafgørende for en vellykket inklusion. Læreren skal være forudsigelig og tydelig overfor de børn, som har særlige behov, og hvis man skal være det, så er man nødt til at være rigtig godt forberedt,« siger han til Information.
Formanden for Danske Skolepsykologer, Bjarne Nielsen, deler bekymringen. Børn med særlige behov kræver særlig forberedelse, pointerer han. Både eksperter og psykologer er enige om, at forberedelse er afgørende for vellykket inklusion af elever med særlige behov, diagnoser eller indlæringsvanskeligheder. Det drejer sig ikke kun om faglig forberedelse inden en undervisningstime, men også om tværfaglige møder med socialrådgivere, forældre og andre lærere, som inklusionen kræver, samt vejledning fra Pædagogisk-psykologisk Rådgivning (PPR). Og det tager alt sammen tid. »Det er rigtig vigtigt, at der bliver afsat tid til planlægning, evaluering og supervision, så lærerne udfylder nogle roller, som er støttende på den rigtige måde i forhold til børnene.
Derfor er forberedelsestiden vigtig at have for øje, når vi taler inklusion,« siger Tine Basse Fisker, der forsker i inklusion ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) på Aarhus Universitet.
Kommunernes Landsforening er ikke fortaler for mindre forberedelsestid, fastslår topforhandler i KL, Steen Christiansen. Man ønsker i stedet, at den enkelte skole målretter forberedelsestiden til de børn, der har behov for det, uddyber han. »Vi har fra KL's side meget præcist sagt, at vi ønsker at skolerne samlet set løfter det faglige niveau. Det kræver også at man i højere grad målretter ressourcerne til de børn, der har brug for det.« Selv om KL gerne ser, at lærerne bruger mere tid på undervisning, vil det ikke gå ud over de børn, som har særlige behov, siger Steen Christiansen.
Hos Danmarks Lærerforening er man dog nervøs for, at lærerne, efter konflikten er løst, og overenskomsten er landet, får mindre forberedelsestid.