I stedet for at være et forstyrrende element er mobiltelefonen på vej til at blive en ressource i skolerne.
Mobiltelefonen er ikke længere en fredsforstyrrer i timen, men tværtimod lærerens nye redskab i undervisningen, skriver Politiken.
- Flere og flere lærere ser mobiltelefonen som en ressource i stedet for et forstyrrende element. De studerende er fulde af idéer til, hvordan man kan bruge de mobiltelefoner, eleverne i forvejen har nede i tasken, siger lektor Ulla Konnerup fra Aalborg Universitet til Politiken.
Hun underviser lærere på masteruddannelse i it og kommunikation.
Lærerne udnytter mobilen til at sende eleverne ud på informationssøgning, orienteringsløb og andre former for opgaver. En moderne mobiltelefon kan både tage billeder, optage lyd og video, gå på nettet, kommunikere via sms og aflæse gps-koordinater - og så kan man have den i lommen.
- Mobilen er ligesom Rip, Rap og Rups grønspættebog, siger Bjørn Ilsøe, som er leder af Center for Undervisningsmidler på Professionshøjskolen UCC, til Politiken.
Mobiltelefonen er fortsat forbudt på mange skoler, men lærernes holdning er i skred. I en rundspørge foretaget af TDC blandt 258 skolelærere svarer 50 procent, at "mobiltelefoner giver mulighed for at engagere eleverne yderligere i undervisningen".
27 procent mener, at "mobiltelefoner er et forstyrrende element" og bør holdes slukkede, mens resten ikke har nogen holdning, skriver Politiken.
/ritzau/