Askeskyen koster allerede charterselskaberne dyrt. Men det vil være en katastrofe, hvis luftrummet også er lukket næste weekend, hvor sommersæsonen begynder.
Det er allerede rigtig dyrt for charterselskaberne, at den islandske askesky har tvunget den europæisk lufttrafik i knæ.
Men hvis ikke luftrummet er blevet åbnet næste weekend, hvor sommersæsonen for alvor går i gang, ligner det et mareridt for selskaberne.
- Det er i den weekend, danskerne for alvor begynder at rejse, så man kan godt kalde det en katastrofe, hvis flyene stadig står på jorden, siger Rikke Andreasen, pressechef i Apollo.
Hun fortæller, at rejseselskabet i næste weekend står over for at sende tre gange så mange fyldte fly sydpå i forhold til denne weekend.
Apollo har mange hundrede strandede gæster rundt i verden, og det har allerede kostet selskabet dyrt.
- Der er ingen tvivl om, at det er en stor økonomisk bet for os, siger pressechef Rikke Andreasen.
Og sådan er det for hele branchen, understreger Peder Hornshøj, formand for brancheorganisationen Rejsearrangører i Danmark.
- Alle regningerne ligger hos os, så det her bliver dyrt for alle, siger Peder Hornshøj, der også er adm. direktør i Bravo Tours.
Han mener, det er uretfærdigt, at rejseselskaberne står alene med regningen for de strandede gæster.
- Jeg synes, at man godt kan spørge sig selv, hvorfor det er én part, som skal tage hele skraldet. Det, synes jeg, ikke er retfærdigt, siger Peder Hornshøj, der også er adm. direktør i Bravo Tours.
Han mener, at forbrugerne selv skulle forsikre sig ud af en situation som den nuværende.
- Det er helt OK, at forbrugerne er beskyttet, men det kunne de også være ved at skulle betale til en forsikring. Derfor synes jeg, at det skulle indgå i folks rejseforsikring, siger Peder Hornshøj.
Han understreger, at det kan få fatale konsekvenser for nogle rejseselskaber, hvis askeskyen bliver hængende længe.
- Hvis sådan noget som det her varede uger, vil der være selskaber, som ikke vil kunne klare mosten, siger Peder Hornshøj.
/ritzau/