Annonce
Indland

Smileys rykker ind på sygehusene

Et tryk på smiley-standeren ved udgangen og på få sekunder har patienten givet sin bedømmelse af afdelingen på sygehuset.

De første danske sygehuse har indført smiley-ordninger, og flere er på vej.

- Med standerne sender vi et signal til patienterne om, at vi tager deres mening alvorligt. At det er betydningsfuldt for os, at de er tilfredse med behandlingen, siger afdelingssygeplejerske Birte Kristensen, ortopædkirurgisk afdeling på Næstved Sygehus.

Her og på den tilsvarende afdeling på Slagelse Sygehuse har der siden foråret været opstillet standere.

Har patienterne haft en god oplevelse, trykker de på en af de grønne knapper med opadvendte mundvige, og har indtrykket været negativt, så kan de trykke på de røde nedadvendte mundvige.

Dermed registreres deres mening om blandt andet ventetider, de fysiske rammer og kvaliteten af de informationer, de har modtaget fra læger og sygeplejersker.

Interessen for "happy or not", som standerne kaldes, har været så stor, at ordningen nu udvides til også at omfatte andre afdelinger.

Ordningen er inspireret af blandt andet Elgiganten og Ikea, og ligesom det for de to kæder er vigtigt, at kunderne er tilfredse, så gælder det samme for sygehusene.

- Vi skal jo også leve af, at "kunderne" har lyst til at komme igen, siger Birte Kristensen.

Standerne bruges især til at give et praj om, hvor der her og nu skal sættes ind for at øge patienternes tilfredshed. For eksempel havde personalet en mistanke om, at der var utilfredshed med ventetiden.

- Vi brugte smiley-ordningen til at spørge og kan se, at 93 procent er tilfredse med ventetiden, så det er altså ikke her vi skal bruge ressourcerne, siger Birte Kristensen.

I Danske Patienter advarer direktør Morten Freil sygehusene mod at tro, at tilfredshedsundersøgelser nødvendigvis er udtryk for patienternes virkelige mening.

- Vi ved, at selv om patienterne oplever fejl og dårlig kvalitet, så svarer mange positivt, fordi de tager personalets parti. De synes, at de gjorde, hvad de kunne.

- Ofte er det først, når patienten kommer hjem, og oplevelsen har lagt sig, at de kan se, at forløbet var mindre positivt, end de umiddelbart opfattede det, siger Morten Freil.

/ritzau/

Annonce
Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem