Der er enighed om, at Storstrømsbroen ikke kan leve til kravene som en del af den kommende Femernforbindelse. Banedanmark har derfor nu fået til opgave ud fra fem givne løsningsmodeller at udvælge den løsning, som er realistisk økonomisk og samtidig opfylde behovet for trafik.
I løsningsmodellerne er der fokuseret på togtrafik, mens en vejbane til de knap 5000 daglige køretøjer og plads til cyklister ikke vægtes så tungt.
Det er ikke godt nok, siger socialdemokratis folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen.
- Det er vigtigt, at få belyst hvad konsekvenserne vil blive for nærområdet på Nordfalster og ved Vordingborg, hvis det ikke længere vil være muligt at komme over Storstrømsbroen. Ikke bare i bil, men også for landbrugsredskaber, knallerter, gående, cykler og andre trafikanter, som ikke må køre på Farøbroernes motorvej.
- Cykeltrafik kunne dog løses med nem adgang for overkørsel med tog, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Han erkender samtidigt, at de sidste ugers fokusering på den manglende togtrafik over Storstrømsbroen, har været medvirkende til, at kravet om en sikker Storstrømsforbindelse hovedsagligt er kommet til at gælde for togtrafikken og ikke så meget de mange andre som bruger Storstrømsbroen.
Banedanmark skal være klar med en rapport, som skal danne politisk beslutningsgrund til foråret.
Se aftalen mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om Udmøntning af puljer til nye initiativer på transportområdet. Her finder du også de fem løsningsmodeller Banedanmark skal belyse.
KLIK HER