DSBs planer om at flytte de nyeste tog på Sjælland til Kystbanen nord for København, vækker politisk harme.
Regeringen og DSB ignorerer Rigsrevisionens kritik, når DSB til januar flytter en række nyere tog til kystbanen mellem Helsingør og Kastrup og dermed efterlader togstrækninger andre steder med ældre og dårligere tog.
Det mener Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke efter, at det er kommet frem, at DSB vil erstatte flere af landets bedste tog med ældre modeller.
Det skyldes en kontrakt mellem Trafikstyrelsen og DSB's datterselskab DSBFirst. Den sikrer ikke blot, at datterselskabet overtager driften af togtrafik på kystbanen mellem Helsingør og Kastrup fra årsskiftet. Men også, at DSB forpligter sig til at leje 20 af deres bedste tog ud til DSBFirst.
Det kan betyde længere ventetid, flere aflysninger og dårligere komfort for pendlere landet over, skriver Politiken.
- Det er rent ud sagt at pisse på pendlerne. Allerede i Rigsrevisionens rapport om de skandaleramte IC4-tog i 2006 var der kritik af, at DSB byder togpassagerne på gamle tog. Derfor er det helt utilfredsstillende at problemet nu to år efter blot forværres yderligere for mange togpassagererne. Samtidig er usædvanligt, at en regering på den måde vælger at se stort på kritik fra Rigsrevisionen, siger Magnus Heunicke til Ritzau.
- I konsekvens af Rigsrevisionens kritik lovede DSB at rette op på blandt andet leasing af dobbeltdækkervogne, der skulle indsættes i november næste år. Dermed aftog det politiske pres, men nu kan vi så se, hvad der er kommet ud af det, siger Magnus Heunicke.
Han vil nu forsøge at få blandt andre Dansk Folkepartis opbakning til at lægge pres på transportminister Lars Barfoed (C) for at ændre beslutningen og tage Rigsrevisionens kritik alvorlig.
Der er i dag mellem fem og ti af de nyere elektriske IR4-tog på kystbanen. Resten skal findes og hentes på landets øvrige togstrækninger. For at få den kabale til at gå op, bliver også IC3-tog flyttet og erstattet af dårligere tog.
- De moderne tog skal hentes fra resten af Sjælland. Det kommer især til at gå ud over lokaltrafikken mellem Østerport og Ringsted, hvor man hele dagen får de ældre blå vogne. Og på strækningen mellem Kalundborg og København vil IC3-tog blive erstattet af dobbeltdækkervogne, siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør i DSB.
Den ommøblering vil forbedre Kystbanen mærkbart, men forringe togtrafikken på resten af Sjælland. De blåmalede såkaldte Bn-vogne har mange år på bagen, og det kan passagererne mærke.
Også Enhedslistens Per Clausen er utilfreds. Han vil nu kalde transportministeren i samråd om sagen.
- Ministeren må kræve af DSB, at de løser opgaven med at skaffe moderne tog til kystbanen uden at forringe forholdene dramatisk for alle andre togrejsende på Sjælland, siger Per Clausen i en pressemeddelelse og tilføjer:
- Vi kan ikke acceptere at prisen for at gøre udbuddet af kystbanen til en succes skal betales af de øvrige togrejsende på Sjællænd.
Per Clausen vil derfor have transportminister Lars Barfoed til at svare på, hvordan han vil sikre, at togdriften på Sjælland ikke bliver yderligere forringet, når DSB flytter de nyeste tog til Kystbanen.