Lolland Kommune sender alle deres personalegrupper, der har kontakt med borgerne i det daglige, på nødværge-kurser.
Der blev lært om nødværge-teknik i praksis, som skal bruges hvis eksempelsvis en hjemmehjælper bliver grebet fast i af en frustreret borger.
Men der blev også undervist i det psykologisk vigtige i, at man er forberedt, og at personalet forebygger konflikter med demente borgere ved hele tiden at kommunikere med hinanden.
Og så blev der også undervist konkret i, hvordan regler i lovene er om fastholdelse og frigørelse i en konfliktsituation.
Det var dagsordenen for 20 ansatte i ældre- og sundhedssektoren i Lolland Kommune, der i går var igennem et endags kursus med konsulentfirmaet Dahl & Svane fra Sjælland.
Alle personalegrupper, der er i kontakt med borgerne i det daglige, kommer igennem kurset, så her deltager både sosu-assistenter, hjemmehjælpere, hjemmesygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter.
Firmaet har specialiseret sig at uddanne personale, der står i frontzonen og kan risikere at komme i fysisk opgør med en borger.
I Lolland Kommune har HR-afdelingen i samarbejde med ledere og ansatte i ældre- og sundhedssektroen besluttet, at 800 ansatte skal igennem dette kursus, så de står bedre rustet.
- Direkte træning i at kommunikere konfliktforebyggende kan give en del, idet den ansatte så bliver mere sikker på sig selv, siger chefkonsulent, Mogens Lilleør. - Så virker man mindre anspændt og kropssproget betyder, at man kommer i færre konflikter.
- Vores erfaringer indtil nu er, at de personaler, der har været igennem dette kursus, føler sig tryggere og bedre klædt på i hverdagens møde med borgerene, tilføjer Lene Skov Jensen fra kommunens HR-afdeling.
Midlerne til kurserne stammer fra en årgammel overenskomstaftale, hvor kommunerne fik midler til at uddanne personale.
I Lolland Kommune har man over de seneste fire-fem år haft 2.700 medarbejdere på forskellige kurser for at dygtiggøre sig.