LOLLAND-FALSTER: På tirsdag, 11. april, træder en ny køreplan i kraft hos DSB. Den byder på to interessante ændringer for rejsende til og fra Lolland-Falster.
Den førte handler om afgange mellem Nykøbing og Københavns Hovedbanegård. På de hurtigste afgange er det nemlig slut med at stoppe på stationerne Køge Nord og Ny Ellebjerg. Toget kører altså uden stop mellem Ringsted og Hovedbanegården, og det giver en besparelse på cirka fem minutter.
- Nogle vil sige ”Så kan jeg ikke stå af og på Køge Nord og Ny Ellebjerg!” Og ja, det er rigtigt. men langt de fleste vil ind til Hovedbanegården og Nørreport og Østerport, så dem har vi valgt at prioritere, så de får et bedre produkt. Vi kan i sagens natur aldrig lave en forbedring for alle, for hvis skal toget stoppe på en station, så glæder det dem, der skal af og på, men for alle andre giver det længere rejsetid, siger DSB’s informationschef, Tony Bispeskov.
Tony Bispeskov, informationschef, DSBLangt de fleste vil ind til Hovedbanegården og Nørreport og Østerport, så dem har vi valgt at prioritere, så de får et bedre produkt.
Han vurderer, at ændringen vil glæde de fleste rejsende fra Lolland-Falster.
- Ved de pendlermøder, jeg har deltaget i i Nykøbing, står det med en kortere rejsetid højt på ønskesedlen, bemærker han, inden han kommer med en ærgerlig besked.
Sporarbejde æder besparelsen
Besparelsen på de fem minutter vil nemlig i perioder blive spist op af driftsforstyrrelser.
- Når der er sporarbejde, vil der ikke være den store forskel. Så vi kan ikke love, at det lige er fra på tirsdag, det bliver fem minutter kortere, for der er perioder med sporarbejde. Men når det er slut i begyndelsen af august, vil vi kunne trække de fem minutter fra igen, siger Tony Bispeskov.
Og Banedanmark er altså langt fra færdig med at arbejde på skinnenettet.
- Der er en hel del sporarbejde i år. Men hvor Nykøbing og Falster og Sydsjælland har været ramt de senere år, er det nu mere på tværs af landet, man bliver ramt - specielt mellem Fyn og Jylland, for der bliver sporarbejde mellem Odense og Slagelse. Og det kan godt påvirke andre tog fra Sjælland, siger han og gentager en velkendt opfordring til de rejsende om at tjekke Rejseplanen.
- Det skal nok blive godt, men vi er stadig i en fase, hvor Banedanmark er i gang med massive sporarbejder, siger han og påpeger, at der også venter en stor forbedring, når først den nye Storstrømsbro åbner.
Ny strækning i brug
Den nye køreplan byder som nævnt også på en anden interessant nyskabelse ud over de direkte forbindelser mellem Ringsted og Hovedbanegården. Fra på tirsdag åbnes der nemlig for tog mellem Næstved og København via Køge.
- Det er ikke hver dag, vi får en helt ny jernbanestrækning taget i brug. Det giver mulighed for at ændre den måde, togene kører på, og for nogle kunder betyder det nogle ret fine rejsetidsgevinster på næsten en halv time, siger han med henvisning til dem, der rejser til eller fra nogle af de mindre stationer på Lille Syd.
- Vi er spændt på at se, hvordan det kan øge mobiliteten, siger Tony Bispeskov.