Det ser ud til, at danskerne snart kan forvente lavere priser, når indkøbskurven skal fyldes op med mælk, rugbrød og hakket oksekød.
Hos Salling Group, der står bag Føtex, Netto og Bilka, varsler man prisfald den kommende tid, og flere andre butikker kan følge efter.
- Vi kommer til at lægge maksimalt pres på priserne, siger Anders Hagh, der er ny topchef hos Salling Group, til Dagbladet Børsen.
Danskerne har skullet vænne sig til højere priser på alt fra mælk til kød efter særligt krigen i Ukraine, der brød ud sidste år.
Men den seneste tid har flere supermarkedskæder skruet lidt ned igen. Blandt andet Lidl skruede i august ned for prisen på 150 basisvarer.
Ifølge Ida Moesby, forbrugerøkonom hos Nordea, er der flere ting, der taler for, at priserne skal ned den kommende tid.
- De skal i hvert fald et godt stykke ned, men jeg tror ikke, at vi kommer ned på de niveauer, vi så, inden inflationen begyndte at tage fart, siger hun til Ritzau.
Det skyldes, at inflationen har det med at bide sig fast, og at danskerne nu har indrettet sig efter, at det hele er lidt dyrere.
- Vi har også set, at lønningerne er steget, og det i sig selv gør, at vi har en større betalingsvillighed og mulighed for at følge med på prisniveauerne.
- Og så er det også sådan, at butikkerne stadig har dyrere priser hos deres leverandører, så det er stadigvæk dyrere for dem, siger Ida Moesby.
Danskerne har i mange år været vant til lave, stabile prisstigninger - det, der kaldes inflation.
Men efter krigen i Ukraine tog de fart, og inflationen toppede i oktober sidste år, da priserne var 10,1 procent højere end 12 måneder før.
Når priserne steg så meget, skyldtes det, at krigen i Ukraine, der ofte kaldes hele verdens kornkammer, fik de globale fødevarepriser til at stige.
Samtidig steg energipriserne, da Rusland skruede ned for sin store eksport af gas, hvilket gjorde det dyrere at transportere og producere varer.
Det har ifølge Ida Moesby fra Nordea betydet store ændringer i vores forbrug:
- Pris er altid noget, vi går op i og lægger mærke til, men vi er blevet mere prisbevidste og meget mere bevidste om, hvad vi egentlig bruger vores penge på, siger hun.
Hun tror især, at det bliver de basale varer - smør, mælk, kød - som vi køber meget af, som kæderne vil presse ned i pris for at lokke kunderne hen i butikkerne.
Inflationen har været faldende gennem længere tid, og i august var den nede på 3,1 procent på årsbasis.
At prisstigningerne aftager, betyder dog ikke, at priserne falder. Det betyder bare, at de ikke stiger lige så hurtigt som tidligere.
Men står Salling Groups Anders Haghs ord til troende, kan det altså være, at indkøbsturen bliver billigere den næste tid.
Flere butikker har løbende sænket priserne de seneste måneder, og Haghs udgangspunkt resten af året er at skyde tilbage, når konkurrenterne rykker.
- De eneste, der får glæde af det, er kunderne, for det er en hård branche, og overskudsgraden er i forvejen lav, siger han til Børsen.