Det var det sidste råb, som den unge kadet hørte, inden fragtskibet "Omer N" søndag 28. oktober sidste år krængede hårdt mod bagbord og væltede rundt i havet syd for Rødsand.
Det var det sidste råb, som den unge kadet hørte, inden fragtskibet "Omer N" søndag 28. oktober sidste år krængede hårdt mod bagbord og væltede rundt i havet syd for Rødsand.
Forinden var gået nogle hektiske minutter, hvor kadetten var blevet sendt fra sin plads på kommandobroen ned til maskinrummet for at få maskinmesteren til først at pumpe vand over i skibets bagbord ballasttanke for at modvirke en svag hældning mod højre.
Men da hældningen derefter blev et par grader for meget til venstre, så blev kadetten igen sendt i maskinrummet for denne gang at få pumpet vand i de styrbord ballasttanke.
Og det var på vej tilbage mod broen, at kadetten hørte det skæbnesvangre råb. Da han nåede broen, var krængningen mod bagbord faretruende - og få sekunder efter kom vandet buldrende ind i skibets overbygning.
Til alt held overlevede den unge kadet forliset ved Rødsand og blev kort efter samlet op fra det kolde vand af et russisk skib, som lå lige i nærheden og havde set "Omer N" krænge rundt.
Og dagen efter, 29. oktober, kunne han på Nykøbing F. Sygehus berette om de sidste minutter ombord på det forliste skib. Dog var han stadig så chokeret, at det først var 30. oktober, at han kunne færdiggøre beretningen - hvorefter han via den tyrkiske ambassade kunne flyves hjem til Tyrkiet.
Den unge kadets forklaring er nok det nærmeste, man kan komme på en opklaring af "Omer N"s mystiske forlis den sidste søndag i oktober sidste år.
I havarirapporten, som Folketidende er kommet i besiddelse af, konkluderes det, at der ikke er blevet fundet skader på skibet, som kan forklare den pludselige krængning, ligesom det heller ikke er sandsynligt, at lasten - der bestod af sække med gødning - havde forskubbet sig. Det eneste unormale, som undersøgelserne har klargjort, er nogle ventiler i ballasttankene, der ikke har været indstillet korrekt.
- En mulig forklaring på forliset kan være en yderst uheldig kombination af forkert indstillede ventiler og for meget vand mellem ballasttankene, hvilket teoretisk set kan have fået skibet til at krænge så hurtigt, som det angiveligt er sket. Når først et skib har fået negativ krængning, så er det næsten umuligt at rette det op igen. Af samme er det ikke klogt at ændre på ballast-tankene, når man først har last om bord, siger kaptajn Tage Nordmann Larsen, Dania Control, der på vegne af myndighederne i Slovakiet - hvor "Omer N" var indregistreret - har stået for at udarbejde havarirapporten.
Der var i alt 11 personer ombord på "Omer N" ved forliset - kun de tre overlevede. Udover kadetten var det en kok, som blot havde været påmønstret skibet i seks dage. Han har forklaret, at han stod i kabyssen, da skibet pludselig begyndte at krænge. Derfor gik han ud på dækket, men kom så i tanke om, at han hellere måtte gå tilbage igen, fordi en gryde med kogende vand risikerede at vælte på dørken. Det gjorde den også få minutter efter, da skibet krængede helt rundt, men kokken nåede at komme helskindet i havet, hvor han klamrende sig til en redningskrans.
Det samme gjorde en matros, der dagen efter forliset også var indlagt på sygehuset i Nykøbing F., hvor han fortalte, at han havde ligget på sin køje og sovet, da den pludselig krængning vækkede ham, og fik ham til at løbe op på dækket - og kort efter lå også han i havet.
Her samlede de tre overlevede sig - og blev reddet af det russiske skib.