Jordbund under den kommende Femern Bælt-forbindelse skal undersøges.
På søndag sætter tre mænd strøm til den tyske ø Femern, skriver Ingenioeren.dk. De geoelektriske målinger er en del af de samlede, næsten 300 millioner kroner dyre geotekniske undersøgelser, der skal til, før den faste forbindelse mellem Tyskland og Danmark bliver anlagt.
Geologien er mere kompleks på Femern end på eksempelvis Lolland, og derfor er det Femern, som bliver "elektrificeret". Jordlagene bliver undersøgt ved at sende en svag strøm gennem jorden.
- Men de geoelektriske målinger giver ikke varige men, beroliger projektchef Jens Kammer fra Femern Bælt A/S ifølge Ingenioeren.dk.
Når man i løbet af efteråret kender resultatet af målingerne, vil geoteknikerne fastlægge fem-seks steder i henholdsvis Tyskland og Danmark, hvor der fra maj måned bliver lavet ugelange prøveboringer 50-100 meter ned i undergrunden.
Feltforsøgene skal vise, hvordan undergrunden kan bære den store vægt af det kommende trafikanlæg uden sætninger og i hvor høj grad det vil være nødvendigt at bygge ovenpå pæle, der rækker langt ned i jordlagene.
- Jordarterne omkring Femern er rodet rundt. De gamle aflejringer, der er meget fede lerarter, er skubbet rundt af isen og ligger derfor lidt kaotisk. Derfor kan det blive aktuelt at forstærke undergrunden under Femernforbindelsen med pæle, forklarer Jens Kammen på Ingenioeren.dk.