FEJØ/FEMØ/ASKØ: De bekymringer, som mange har fremført i deres høringssvar til Strategi for Fremtidens Færgefart til Lollands småøer, er der blevet lyttet til.
Lokalpolitikerne i klima-, teknik- og miljøudvalget skal på mødet mandag komme med en indstilling til økonomiudvalget og byrådet, og op til mødet anbefaler kommunens administration nu en række justeringer.
Flere færgeafgange
Strategien tilpasses med flere færgeafgange - svarende til 1.300 flere mandskabstimer - end det foreslåede, for bedre at imødekomme erhverv, pendlere, skolebørn, hjemmepleje og sommerhusgæster med videre.
Strategien tilpasses således, at det fortrinsvist er "MF Christine," der betjener Fejø på alle ordinære afgange.
Bandholm Havn bevares i et år
Strategien tilpasses således, at den fulde ændring af sejlruten til Askø først træder i kraft den 1. januar 2025. I 2024 vil der i vintermånederne være enkelte afgange i sejlplanen, der sejles fra Kragenæs, hvorimod det i sommermånederne vil være alle afgange, der sejles fra Kragenæs.
Strategien tilpasses, således at Askøfærgen fastholdes i drift, indtil den er udtjent. (Den skulle være solgt, når en ny el-færge er i drift, red.) Klima-, teknik- og miljøudvalget følger udgifterne til vedligeholdelse løbende, og vil komme med anbefaling til økonomi- og erhvervsudvalget om den fremtidige betjening af Askø i god tid, inden færgen skal lægges op.
Strategiens anbefaling om at igangsætte et arbejde omkring billettering, betalingsmodul, prisstruktur med videre fastholdes og suppleres af en anbefaling om konkret at hæve prisen på de ekstra afgange, der indsættes til at betjene sommerhusgæsterne.
Ingen beredskabsfærge
Strategiens anbefaling om at nedlægge døgnbemandingen på beredskabsfærgen den 1. januar 2024 fastholdes. Hvis de bemandingsmæssige forhold kræver det, vil døgnbemandingen blive nedlagt inden.