Annonce
Lolland

Femernbroen kan føre til skibsulykker

Farvandsvæsenet og lodser frygter, at politikernes foretrukne Femernløsning vil føre til skibskollisioner.

Der er en såkaldt skråstagsbro på tegnebrættet, og det giver en gennemsejlingsbredde på 724 meter. Men Nyhedsmagasinet Ingeniøren skriver fredag, at det er alt for lidt.
- 724 meter er en fuldstændig uacceptabel bredde. Skibene i Femern er op til 350 meter lange, og en afstand på 300 meter til pylonerne er alt for lille en sikkerhedsmargin, siger lods Lars Solberg Wollesen, Danpilot i Gedser.

Han har lavet 350 gennemsejlinger i Femern Bælt og deltager i den 17 mand store dansk-tyske ekspertgruppe, der har lavet en indledende vurdering af sejladssikkerheden ved de forskellige forbindelsesforslag,

Ifølge Lars Solberg Wollesen er den enstemmige anbefaling fra ekspertgruppen at bygge en hængebro med ét stort gennemsejlingsfag som Østbroen i Storebælt.

Frygten for sejladssikkerheden kan ifølge Ingeniøren betyde, at politikernes foretrukne løsning, en skråstagsbro med tre gennemsejlingsfag til 32 milliarder kroner bliver kasseret. I den foretrukne løsning skal vestgående skibe sejle gennem det nordligste fag, østgående gennem det sydligste fag, mens det midterste friholdes for trafik og fungere som midterrabat.

I Farvandsinspektoratet er chefen Michael Skov enig i kritikken.
- Den foretrukne løsning er ikke udvalgt efter hensyn til sejladssikkerheden. Nu skal jeg ikke forholde mig til, hvad politikerne beslutter, men vi foretrækker en tunnelløsning, siger han.

En tunnelløsning vil ifølge Femern Bælt A/S blive 25 procent eller otte milliarder kroner dyrere end en skråstagsbro, mens en hængebro, som ekspertgruppen ønsker, vil koste 15 procent eller næsten fem milliarder kroner mere.

Femern Bælt A/S, der har fået ansvaret for at forberede forbindelsen, er i øjeblikket i gang med at indsamle oplysninger om skibstrafikken i bæltet og vil til efteråret have en ny risikoanalyse klar, der så skal forelægges de danske og tyske søfartsmyndigheder.

Før den tid, vil direktør Peter Lundhus ikke spekulere i, hvad det vil betyde for projektets økonomi, hvis man må droppe den billigste løsning for enten at bygge en skråstagsbro med større gennemsejlingsbredde, en hængebro eller en tunnel.
- Indtil vi har fået en risikovurdering og lavet VVM-undersøgelser kan vi ikke sige hvilken løsning, vi ender med at bygge, siger Peter Lundhus til Ingeniøren.
/ritzau/




Annonce
Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste