Trafikpronoserne for Femern forbindelsen bygger på forældede tal.Femern-broen indeholder så store økonomiske risikomomenter, at der er behov for at regne trafikprognoserne bag broen grundigt igennem.
Det mener to trafikforskere, professor Otto Anker Nielsen og lektor Jeppe Rich, fra Center for Trafik og Transport på DTU.
- Prognoser for store infrastrukturprojekter bør underkastes review ? altså en gennemgang af uafhængige eksperter. På den måde bliver arbejdet kvalitetssikret, og offentligheden får større tiltro til det, siger Otto Anker Nielsen til ing.dk.
Meldingen kommer efter, at den tyske naturfredningsforening, Naturschutzbund Deutschland (NABU) har fået firmaet Vieregg-Rößler, der er en rådgivende virksomhed inden for trafik, til at udarbejde en rapport over økonomien i Femern-projektet. Konklusionen i rapporten er, at forudsigelserne om trafikmængden over Femern-broen er urealistiske, og broens økonomi dermed hviler på et vaklende fundament.
De danske og tyske transportministerier har regnet sig frem til, at 8000 køretøjer vil krydse bæltet, når broen åbner. Men rapporten fra NABU mener, at det realistiske tal er 5000. Antallet af bilister har stor betydning for broens økonomi, da planen er at finansiere byggeriet gennem brugerbetaling.
Rapporten anslår også, at prisen for broen bliver meget højere end forventet. På grund af stigende priser på energi og råstoffer vil den samlede regning vokse fra 42 milliarder kroner til 67,5 milliarder kroner.
Tyskerne mener, at beregningerne overser konkurrence fra lavprisfly, når det gælder persontransport, og færger, når der kommer til godstransport. Og Jeppe Rich lægger oveni, at de officielle beregninger om trafikmængden ikke tager hensyn til, at Femern-broen og Storebæltsbroen bliver konkurrenter.
- Myndighederne har i prognosen set bort fra konkurrencen fra Storebælt. Det kan man ikke, for specielt til Hamburg er Storebæltsforbindelsen næsten lige så hurtig, som Femernbælt-forbindelsen bliver, siger Jeppe Rich til ing.dk.
Tik Folketidende.dk siger Jeppe Rich:
-Tallene for de trafikprognoser som det danske og det tyske trafikministerium har brugt er forældede.
- Meget af de materiale, som er brugt er mere end ti år ganmmel og må betragtes som forældet.
De danske forskere mener dog, at den tyske rapport overdriver konsekvenserne af stigende oliepriser. De pointerer, at der i de senere år har været en vækst i biltrafikken i både Danmark og Europa på trods af stigende brændstofpriser.