Et par forkert indstillede ventiler kan være årsagen til, at otte mennesker mistede livet, da fragtskibet "Omer N" kæntrede.
Et par forkert indstillede ventiler kan være årsagen til, at otte mennesker mistede livet, da fragtskibet "Omer N" på få minutter kæntrede i havet syd for Rødsand i oktober sidste år.Det fremgår af den endelige havarirapport, som Folketidende er kommet i besiddelse af. Ifølge rapporten er et par forkert indstillede ventiler i ballasttankene det eneste unormale, som er kommet frem ved undersøgelserne af skroget.- En mulig forklaring på forliset kan være en yderst uheldig kombination af forkert indstillede ventiler og for meget vand mellem ballasttankene, hvilket teoretisk set kan have fået skibet til at krænge så hurtigt, som det angiveligt er sket. Når først et skib har fået negativ krængning, så er det næsten umuligt at rette op igen, siger kaptajn Tage Nordmann Larsen, Dania Control, der har stået for at udarbejde havarirapporten.Teorien understøttes af en af de tre overlevendes forklaringer til politiet dagen efter forliset. Ifølge den unge kadet blev han i minutterne inden forliset sendt fra skibets kommandobro ned i maskinrummet for at bede maskinmesteren stabilisere skibet ved at pumpe vand mellem ballasttankene.Det sidste kadetten derefter hørte, var en der råbte "der er noget helt galt".