Femernbroen skal ikke forbindes med skinner til højhastighedstog, hvis regeringen kommer gennem med sin infrastrukturplan, skriver Ingeniøren.
Den kommende Femernbro kommer ikke til at flytte nævneværdigt flere rejsende over på jernbanen mellem København og de store europæiske destinationer mod syd. Ifølge bladet Ingeniørens oplysninger vil regeringens kommende investeringsplan kun afsætte penge til at sikre, at togene kan køre med op til 160 kilometer i timen på det lange stræk over Sydsjælland mellem Ringsted og Femernbroen.
Og eksperterne undrer sig.
- Hvis det ender sådan, vil togforbindelsen mellem København og Hamborg/Berlin via Femernbroen ikke kunne konkurrere med hverken bil eller fly, siger jernbaneekspert ved DTU-Transport, Alex Landex, til Ingeniøren.
Blandt udenlandske jernbaneanalytikere er der undren over, at jernbanekorridoren mellem Europa og Skandinavien, der af EU er defineret som en af de højt prioriterede jernbane-hovedfærdselsårer i Europa, i de næste mange årtier skal betjenes med lave hastigheder.
- Umiddelbart lyder det mærkværdigt, at Danmark investerer så mange penge i en fast forbindelse til Tyskland, men alligevel ikke ønsker at give passagerjernbanen valuta for den store investering, siger David Briginshaw, chefredaktør for Europas førende magasin for jernbanetransport, International Railway Journal.
Regeringen har netop udskudt offentliggørelsen af sin trafikinvesteringsplan med mindst en måned på grund af finanskrisen.