Klima-markedsføring skal ske i god tid før FN's klimatopmøde i København næste år. Under mødet har gæsterne ikke tid, siger Connie Hedegaard.
Lolland Kommune har afsat 20 millioner kroner til at blive udstillingsvindue i forbindelse med FN's klimatopmøde i november næste år. Men kommunen risikerer ifølge klimaminister Connie Hedegaard at få en lang næse.
Kommuner med store klimaprojekter skal ikke forvente at kunne markedsføre sig overfor medier, ngo'ere og politikere fra hele verden, når FN's klimatopmøde holdes i København i november næste år. Så klar var meldingen fra klimaminister Connie Hedegaard (K) ifølge bladet Danske Kommuner, da hun i sidste uge gæstede Kommunernes Klimakonference i Kolding.
Klimaambitiøse kommuner som Lolland, Sønderborg, Frederikshavn med flere har ellers lagt op til at skulle vise deres mange spændende initiativer frem under klimatopmødet, men det kan de ifølge Connie Hedegaard godt skyde en hvid pind efter.
- Det er en misforståelse, hvis I tror, at gæsterne vil vælte ud til kommunerne. Jeg har været til fire klimakonferencer på spændende og eksotiske steder, men jeg har aldrig set andet end konferencecentrene, sagde ministeren på konferencen.
Klimaministeren opfordrede i stedet kommunerne til at gøre en indsats for at slå på tromme for deres projekter i perioden op til Klimatopmødet.
- I skal kende jeres besøgelsestid. For det er fra, vi får formandskabet i den polske by Poznan i december i år og frem til, gæsterne ankommer til Bella Center i København den 13. november næste år, at I kan gå ud og fortælle om jeres spændende initiativer.