Større ombygning af fabrikken går i gang, så snart kampagnen er slut.
Så snart roekampagnen slutter i løbet af januar, går Danisco i gang med at modernisere Nakskov Sukkerfabrik for cirka 33 millioner kroner. Hertil kommer de 23 millioner, der hvert år bruges i mellemkampagnen på vedligeholdelse af fabrikken.
Nakskov Sukkerfabrik har i indeværende kampagne været ramt af flere tekniske uheld end normalt. Senest blev indsvømningen af roer sat under vand, da en pumpe gik i stykker. Alle uheld påvirker roeleveringen, og to gange har fabrikken helt måttet stoppe, indtil skaderne var udbedret.
- Det største projekt til godt 22 millioner kroner drejer sig om en fornyelse af for-fabrikken, det vil sige roepumper, stenfang, græsfang og roevask - netop det område, vi har haft uheld på i år. Der er dog talte om et projekt, som har været undervejs i flere år, og som allerede blev besluttet iværksat for to-tre måneder siden, oplyser fabriksdirektør Klaus Bøggild, Nakskov Sukkerfabrik.
Desuden skal der bruges 10-11 millioner kroner på et filter til fabrikkens kulfyringsskorsten. Mere kul på I øjeblikket kører man kun på halv kraft med kulkedlen for ikke at overskride fabrikkens miljøgodkendelse. Det kommende filter vil fjerne svovl og partikler, så fabrikken næste år kan bruge flere kul og mindre olie. uden at det belaster miljøet. Kul er i øjeblikket noget billigere end olie.
- Til disse to projekter skal der fortrinsvis anvendes firmaer udefra, idet fabrikkens egne folk får nok at gøre med almindelig vedligeholdelse. Mange af dem kører 42 timers arbejdsuge i kampagnen og skal derfor i gang med afspadsering. Når den og ferierne trækkes fra, er der kun 100 arbejdsdage til rådighed, før kampagnen 2008 starter, oplyser Klaus Bøggild.