Enhedslistens Per Clausen fik det kortest mulige svar om Femern-projektets bæredytighed fra transportministeren. Nemlig "Ja".
Regeringen er ikke bekymmret for, at de stigende oliepriser skal gøre Femern-broen urentabel. Det fremgår kort og klart af et svar fra transportminister Carina Christensen til folketingsmedlem Per Clausen fra Enhedslisten . På spørgsmålet om regeringen stadig finder broprojektet forsvarligt svarer transportministeren med et ord: Ja.
Og det svar finder Per Clausen uansvarligt:
- Det Internationale Energi Agentur spår fortsat høje oliepriser. Da man lavede beregningerne for Femern-broens rentabilitet var olieprisen 26 dollar per tønde. Nu er den mengedoblet, og derfor bør ministeriet lave en ny beregning, siger Per Clausen til folketidende.dk.
- Men det er som om, at nu er broen vedtaget, og så skal man ikke pille mere ved det. Det er uansvarligt, mener Enhedlistens folketingsmedlem.
Per Clausen sætter nu sin lid til, at modstand i Tyskland kan stoppe broprojektet.
- Der er noget om, at ekspropriation af jord kan tage meget lang tid i Tyskland, og at modstanden mod Femern-broen er stigende i SPD, de tyske socialdemokrater, siger Per Clausen.