Enkelt sporet jernbane over Storstrømsbroen, gennem Nykøbing og 2 steder i Tyskland øger muligheden for togulykker.
Gert Mortensen, tidligere socialdemokratisk borgmester i Rødby og nuværende medlem af Lolland byråd, er utilfreds med, at aftalen om en Fast forbindelse over Femern ikke indeholder den optimale linjeføring for togtrafikken.
- Jeg er skuffet over, der i aftalen ikke er en totalløsning. Det er dog positivt, at der kommer tosporet elektrificeret togbane fra Ringsted til Rødby. Det er vi mange, som har kæmpet for i mange år, siger Gert Mortensen.
Den tidligere borgmester mener at som linjeføringen ligger i aftalen, vil der blive flere flaskehalse for togene undervejs.
Der er lagt op til, at jernbanen skal gå over Storstrømsbroen, som er enkeltsporet. Gennem Nykøbing Falster og over Kong Frederiks den IX bro, som også er enkelsporet. Over Femern Sund-broen, som er enkelt sporet, plus endnu en strækning i Tyskland, som bevares enkeltsporet.
- Den manglende totalløsning for jernbanen minder om den besparelse, som i mange år gjorde motortrafikvejen ved Guldborgsunds tunnelen farlig, siger Gert Mortensen.
- Selv med en elektrificering på strækningen mellem København og Rødby kan strækningen ikke leve op til europæisk standard om højhastighedstog, når togene skal ned i fart flere steder på grund af gamle enkeltspors broer.