Ordrer på 55 busser holder gang i Arrivas centralværksted i Maribo frem til februar.
Bus på bus med højst københavnske stednavne på destinationsdisplayet ruller jævnligt over Banegårdspladsen i Maribo.
Men de er faktisk på vej til Sverige eller Nordsjælland. Busserne bliver totalrenoveret i værkstedsanlægget bag museet.
Får motorer sat i stand og bliver malet i de farver, busser nu skal have der, hvor de skal køre.
Her ligger nemlig Arrivas Centralværksted for Øst-Danmark, som blandt andet renoverer bybusser, der skal i drift i Stockholm, Jönköping eller Hillerød.
Værkstedet beskæftiger 13 mand. Heraf de tre med malerarbejde. Resten er mekanikere.
- Sådan et topstykke fra en gasmotor har det sjældent godt, når bussen når hertil, siger Benth Blach.
Foto: Jan Knudsen
Man er tæt på at være færdig med Jönkoping-ordren. Der udestår blot malerarbejde på to busser.
Men Stockholmerbusserne betyder, sammen med en ordre på 11 busser til Hillerød, at der skal to busser igennem om ugen.
Ud over disse, kommer andre Arriva-busser ind i mellem.
Værkstedet var ellers lukningstruet, da Connex for fem år siden tabte en del kørsel til Skørringe Turisbusser i en licitation.
- Men vi fik firmaet overbevist om, at der var ide i at beholde det som centralværksted, siger værkfører Benth Bach.
Selvstændigt - sådan da
Vaskemaskinen kan tage en hel motorblok. Her er det nu en godt tilsølet gearkasse, Vagn Rubæk er ved at bakse på plads.
Foto: Jan Knudsen
Connex blev siden købt af Arriva, som driver sine værksteder i et selvstændigt datterselskab.
- Det skal løbe rundt, men vi må ikke tjene penge. Det skal de enkelte kørselssteder gøre, siger Benth Bach.
Og det ser ud til at lykkes. Bemandingen er således fordoblet på de fem år, der er gået, siden man besluttede at bevare værkstedet.
- Vi har også to polske mekanikere ansat. Men på samme løn og til dansk overenskomst, siger Benth Bach.
Det kan svare sig
I Jönköping skal busserne have tre farver. Det betyder at
autolakerer Freddy Larsen må dække af tre gange.
Foto: Jan Knudsen
Han er overbevist om, at værkstedet er en god forretning for Arriva.
- Selv med de timer, der af og til går med at hente en bus i for eksempel Nordsjælland, er det langt bedre, end at sende pengene til fremmede værksteder, siger Benth Bach.
Men der skeles til, om opgaven er stor nok, inden en bil bliver sendt til Maribo.
- Det skal være noget med en tre-fire værkstedsdage, siger Benth Bach.
Tilsvarende er det også nøje afpasset, hvilke reservedele, værkstedet selv lagerfører.
- Lygter, remme, oliefiltre, som ikke har lang liggetid, har vi altid hjemme. Andet kan skaffes fra dag til dag, siger værkføreren.
Venteplads og busbank
Der står en betragtelig flok busser og venter på at komme til. Omkring en snes køretøjer, nemlig de der står nærmest banen, har en fremtid i Stockholm eller Hillerød.
De der står på den modsatte side er en del af Arrivas såkaldte busbank.
- De kan være blevet til overs, når man har tabt en licitation. Når der bliver brug for dem igen, sætter vi dem i stand, siger Benth Blach.