Sikkerheden på de mange skibe, der konstant passerer igennem Kadetrenden, Femern Bælt og Langelandsbæltet øges år for år.
Det sker i takt med, at det såkaldte AIS-system implementeres og udbygges på alle større skibe, som passerer danske farvande. Systemet gør det muligt meget hurtigt at udveksle data mellem de enkelte skibe og landbaserede stationer.
- Det betyder, at hvor navigatøren på et skib tidligere bare kunne se et andet skib som en prik på en radar, så kan han i dag se, hvilket skib der ligger derude - og få alle data på skibene med det samme. Og hvis der er risiko for kollision eller påsejling, så kan han meget hurtigt kontakte det andet skib og foretage det fornødne.
Det var tidligere en meget langvarig proces at kalde et ukendt skib op, og det resulterede desværre i farlige situationer, fortæller overstyrmand Peter Dam, Farvandsvæsenet.
AIS havde også en vigtig funktion, da fragtskibet "Omer N" kæntrede og grundstødte ved Rødsand 28. oktober sidste år.
- Dels var AIS med til at klarlægge skibets færden helt frem kæntringen, fordi systemet udsender data om blandt andet skibets kurs og fart. Og de oplysninger har indgået i efterforskningen af "Omer N"s forlis.
Men da skibet først var kæntret, lå det og var til fare for den øvrige skibstrafik, så der blev udsat en virtuel afmærkning af vraget - og de data kunne andre skibe i området tage højde for, når passerede tæt ved vraget af "Omer N", fortæller Peter Dam.