Myndighederne har nu for fjerde gang måtte forlænge fristen for at fjerne vraget af Omer N. Ombord menes stadig at være ligene af tre af de otte søfolk, der omkom under forliset den 28. oktober sidste år.
For barske vejrforhold forhindrer Dansk Bjergning og Bugsering i at færdiggøre bjærgningen af det tyrkiske fragtskib Omer N, der ligger som et vrag ved Rødsand efter at være kæntret i Femern Bælt den 28. oktober sidste år.
Siden flydekranen Samson forlod området den 20. december, har der ikke været sammenhængende dage nok med tilstrækkelig vindstille til at gennemføre bjærgningen. Skibet er blevet kategoriseret som vrag og lovgivningsmæssigt kunne det derfor sprænges væk, hvis det var til stor gene for skibstrafikken.
- Det kommer dog ikke på tale i Omer Ns tilfælde, siger Michael Skov fra farvandsvæsnet.
Sprængning bruges kun hvis vraget er til stor gene for den øvrige trafik og bestemt ikke når der formodes stadig at være omkomne i skibet.
- Farvandsvæsnet har flere gange forlænget fristen for hvor når vraget skulle være fjernet og det har vi måttet gøre endnu engang, siger Michael Skov.
- Der har længe været utroligt dårlig vejr i området, og bjærgningsselskabet har derfor anmodet om at få forlænget fristen. Den er nu fastsat til 31. januar midnat, siger Michael Skov, som tilføjer at hvis vejret bliver ved at være for dårligt til bjærgning, kan fristen yderligere forlænges.
Problemet er, at der skal være flere sammenhængende dage med godt vejr - et såkaldt "vindue", hvor bjærgningsmandskabet dels kan nå at få deres grej på plads, og dels gennemføre den resterende del af arbejdet med at løfte vragdelene over på en pram. Folkene bag bjærgningen vurderer selv, at der er fem-seks dages arbejde tilbage.
Læs mere i Folketidende onsdag.