Der er ingen som har ansvar for vraggods fra Omer N, som generer og er til fare for skibstrafikken.
Der er ingen, der er ansvarlige for at fiske vragstumper op efter forliset af Omer n ud for Lollandskyst. Kæmpe bigbag sække, som indeholdt gødning da skibet forliste, flyder rundt i Østersøen og generer skibstrafikken.
- Mindst tre skibe har fået en af de store bigbags med kunstgødning i skruen. Det er farligt, for skibene kan dermed ikke manøvrere, siger Michael Skov, chef for Farvandsinspektoratet. - Men ansvaret for vraggodset er noget diffus, siger Michael Skov. Vraggods som flyder rundt er der ingen, som har et egentligt ansvar for. I forbindelse med bjærgning af skibet bliver der naturligvis samlet de dele op, som umiddelbart ligger i nærheden. Men vragdele og for Omer Ns vedkommende de mange gødningssække kan flyde lang omkring.
- Forhåbentlig driver mange af sækkene ind til kysten, hvor de kan samles op. Håbløs forældet lov Hvis nogen med vilje dumper noget i havet træder miljølovgivningen i kraft og der skal ryddes op. Men når der tale om et uheld er der ikke rigtig nogen lovhjemmel, som pålægger nogen at rydde op. Den lovgivning som fragtskibene hører under er tilbage fra 1895, hvor man sejlede på en hel anden måde med en hel anden type skibe og gods. Lovgivningen er absolut ikke tidssvarende siger Michael Skov.
I sidste uge blev vragdelene fra skibet løftet ind på lavere vand, men kunne ikke bjærges. Uvist hvornår vrag bjærges På fredag er der sat deadline fra farvandsdirektoratet med hensyn til at få vraget fjernet. En deadline som sikkert endnu engang må udsættes. Omer N den 28. oktober sidste år. Tre af de 11 besætningsmedlemmer blev reddet i land. Fem er fundet druknet, mens tre fortsat savnes. Et af besætningsmedlemmerne blev dog fundet i maskinrummet i fredags, da den ene del af skibet blev løftet op. Den store kran Samson fra Dansk bjergning og Bugsering kunne dog ikke bjærge Omer N, men skibsdelen blev løftet ind på lavere vand tættere på kysten, hvor de to andre dele af skibet også ligger.