Annonce
Politik

Aftale om finansiering skal få brint til at flyde fra Danmark til Tyskland

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) har sammen med alle Folketingets partier undtagen Danmarksdemokraterne aftalt, at staten gerne vil åbne pengekassen for et nyt brintrør til Tyskland for 15 milliarder - hvis altså brintproducenterne på forhånd forpligter sig til at bruge mindst 44 procent af kapaciteten i røret. (Arkivfoto). Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
For et år siden blev Danmark og Tyskland enige om at etablere en rørledning til brint mellem landene.

Hvis den danske statskasse skal holde hånden under et nyt brintrør til Tyskland, skal danske producenter af brint blandt andet forpligte sig til at bruge mindst 44 procent af rørets kapacitet.

Brugerne skal også forpligte sig i minimum 10-15 år.

Det er en del af en aftale om finansieringen af et nyt brintrør, som efter planen skal gå fra Danmark til Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en pressemeddelelse.

Med i aftalen er regeringen samt alle Folketingets partier bortset fra Danmarksdemokraterne.

Røret ventes at komme til at koste omkring 15 milliarder kroner.

Det nye er, at der nu er en politisk aftale, hvor den økonomiske risiko er fordelt mellem staten og brintproducenterne, som skal bruge røret.

- Vi har lavet en meget bred aftale om at give Energinet, der skal bygge røret, grundlag for at gå i dialog med dem, der er potentielle brugere af røret, og få afklaret, hvilket behov de har, og hvad de vil forpligte sig til, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M).

Industrien har længe ytret bekymring om risikofordelingen mellem dem og staten. Der er bekymring over at skulle forpligte sig i mange år på en fortsat uprøvet teknologi.

For staten handler det omvendt om at begrænse risikoen for, at skatteyderne skal betale for et brintrør, som måske ikke bliver brugt.

Det er "lidt hønen og ægget", siger Lars Aagaard.

- Staten kan ikke på skatteborgernes vegne bare bygge røret, hvis ikke nogen forpligter sig på at bruge det.

- Men kræver vi, at ordrebogen skal være fyldt op fra dag ét, så kommer det ikke til at ske, for der er ikke en fuld brintindustri i Danmark i dag, siger ministeren.

Han sammenligner det med Storebæltsbroen.

- Der krævede vi ikke, at den første bilist betalte for hele broen. Der havde man en forventning om at kunne bygge broen, og at bilisterne hen over årene ville få pengene hjem. Det er den samme logik, vi arbejder ud fra.

Hvis Energinet vender retur og siger, at behovet ser anderledes ud, så kan udbygningen for eksempel blive faseopdelt i stedet, siger Aagaard.

De 44 procent af det nye brintrørs kapacitet, som brintproducenterne skal forpligte sig til at bruge, svarer ifølge ministeriet til 1,4 gigawatt i et rør med en brintkapacitet på 3 gigawatt.

Det dansk-tyske samarbejde om en brintrørledning skal ses i sammenhæng med den brede aftale om Power-to-X, som Folketinget indgik for to år siden.

Power-to-X er den proces, hvor strøm og vand bliver lavet om til grøn brint gennem elektrolyse. Brinten kan bruges direkte i for eksempel lastbiler, færger eller industrien.

Brintrøret fremhæves af ministeren som afgørende for udbygning af dansk havvind.

/ritzau/

  • Lars Aagaard
    Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) har sammen med alle Folketingets partier undtagen Danmarksdemokraterne aftalt, at staten gerne vil åbne pengekassen for et nyt brintrør til Tyskland for 15 milliarder - hvis altså brintproducenterne på forhånd forpligter sig til at bruge mindst 44 procent af kapaciteten i røret. (Arkivfoto). Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Annonce
Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik