Annonce
Politik

Datatilsyn undersøger DSB-læk af kundeoplysninger

DSB skal besvare 18 spørgsmål om videresending af 10.500 kunders oplysninger til andre kunder.

DSB's håndtering af 10.500 kunders oplysninger bliver nu underlagt en undersøgelse fra Datatilsynet.

Det skriver Version2, som har offentliggjort en skrivelse fra tilsynet til DSB.

Her fremgår det, at tilsynet af egen kraft har besluttet at rejse sagen efter henvendelser fra borgere og omtale i medierne.

- Datatilsynet har på denne baggrund besluttet at starte en sag af egen drift og skal i den anledning anmode DSB om en udtalelse, skriver tilsynet.

Sagen udspringer af loyalitetsprogrammet DSB Plus, hvor rejsende kan få fordele i form af personlig trafikinformation, optjening af point ved rejser og rabat i 7-Eleven-butikkerne på de danske stationer.

- Jo mere du fortæller os (...), jo bedre service kan vi give dig, skriver DSB selv om ordningen.

Men i starten af august modtog en gruppe DSB-kunder en mail fra DSB Plus, der var stilet til andre kunder og indeholdt oplysninger som telefonnummer og adresse på de fremmede personer.

Sagen blev beskrevet af Berlingske over for hvem DSB fastslog, at der højst kan være tale 10.500 personer, der har modtaget de vildfarne mails med fremmedes oplysninger.

- Efter det oplyste kræves der ikke login med adgangskode for at tilgå oplysningerne, man skal blot klikke på linket, konstaterer Datatilsynet i henvendelsen til DSB.

Her beder man om en redegørelse, som forholder sig til 18 konkrete punkter, herunder om DSB Plus har registreret oplysninger af fortrolig karakter, og om selskabet selv mener, man lever op til kravene i Persondataloven om beskyttelse af personoplysninger.

Aske Wieth-Knudsen, som er chef for forretningsudvikling hos DSB, understreger, at virksomheden har haft fokus på at behandle kundeoplysninger i overensstemmelse med loven.

- Vi har haft procedurer, som skulle sikre, at vi levede op til reglerne, men der er sket en fejl, og nu skal vi til bunds i, hvordan det kunne ske, og hvordan vi forhindrer, at det kan ske igen, siger han til Ritzau.

Foreløbig har DSB valgt at stoppe udsendelsen af de kundemails, som sendte oplysningerne i de forkerte hænder.

- Vi har stort fokus på, at data ikke havner forkerte steder, og vi har standset de her mailudsendelser, så vi har stor tillid til, at det ikke kan ske, siger Aske Wieth-Knudsen.

Foruden Datatilsynet har også transportministeren bedt om redegørelse fra DSB.

Annonce
Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid