Hovedelementerne i den nye mediestøtteordning:
- Den nuværende distributionsstøtte til trykte medier erstattes af en produktionsstøtteordning til dagblade, dagbladslignende publikationer og internetbaserede medier.
- Små, landsdækkende dagblade, der i særlig grad har indhold af betydning for samfundet og den demokratiske debat, kan søge supplerende støtte.
- Kommercielle internetmedier, der ikke ejes af virksomheder, der modtager direkte eller indirekte støtte til andre medier, kan søge støtte i en særlig pulje.
- Der oprettes en innovationspulje, der skal støtte etablering af nye medier og udvikling af eksisterende medier samt saneringsstøtte i forbindelse med akutte økonomiske problemer.
- Den nuværende pulje til foreningsblade videreføres, og der afsættes midler til at understøtte ideelle foreningsblades konvertering til digital distribution.
- Om tre år bliver der taget stilling til, om mediestøtten skal ændres igen.
- Den samlede mediestøtte er på 403,6 millioner kroner. Størsteparten (363,6 millioner kroner) går til produktionsstøtte til dagblade og internetmedier.
Kilde: Kulturministeriet
/ritzau/