Annonce
Politik

Femern A/S regner først med at kunne bygge om tre år

De tyske miljømodstandere af den faste Femern-forbindelsen kommer fra miljøorganisationen NABU. Det er Dr. Eick von Ruschkowski (tv), som sidder i ledelsen og Malte Siegert, som er organisationens Femern Bælt-ekspert. Foto: Polfoto/Niels Hougaard

Femern-forbindelsen kan først bygges fra 2020, fordi tusinder tyskere klager over projektet, mener Femern A/S.

Femern A/S, som står bag den faste forbindelse over Femern Bælt, regner først med at få sin byggetilladelse til tunnelen i 2020 på grund af de tusinder tyske indsigelser mod tunnelprojektet.

Derefter ventes byggeprojektet færdig i 2028. Så store milliardkontrakter skal genforhandles.

Det skriver Flensborg Avis.

Da Femern A/S sidste år underskrev store kontrakter for sænketunnel, portaler, ramper og gravearbejdet, løb kontrakterne til 2019. Det var betinget af, at man kan genforhandle kontrakterne, hvis arbejdet ikke er gået i gang.

- De betingede kontrakter, vi underskrev sidste år, betyder, at entreprenørerne er bundet af deres tilbud frem til ultimo 2019, så vi har tid til at vente på den tyske godkendelse, skriver teknisk direktør Henrik Christensen til avisen.

Kontrakterne indeholder også en mekanisme for genforhandling. Den skal klare en mulig ekstra forsinkelse af den tyske proces.

Når man genforhandler kontrakter til mange milliarder kroner, stiller det køberen mere usikkert.

Det mener Grith Skovgaard Ølykke, der er ekspert i udbudsret ved Copenhagen Business School i København.

- Ved en genforhandling står ordregiver mere usikkert end ved den oprindelige indgåelse af kontrakten. Det skyldes blandt andet, at der allerede er afholdt omkostninger til udbuddet, hvor leverandøren er blevet valgt, siger hun.

Usikkerheden skyldes, at forhold kan være ændret, siden kontrakten blev underskrevet.

- Det kan handle om materialer, der stiger i pris eller mangel på arbejdskraft, der kan være med til at øge prisen i forhold til den oprindelige kontrakt, siger Grith Skovgaard Ølykke.

Femern A/S understreger, at selskabet er meget tilfreds med kvaliteten og prisen på tilbud, der er aftalt.

  • Femern,
    De tyske miljømodstandere af den faste Femern-forbindelsen kommer fra miljøorganisationen NABU. Det er Dr. Eick von Ruschkowski (tv), som sidder i ledelsen og Malte Siegert, som er organisationens Femern Bælt-ekspert. Foto: Polfoto/Niels Hougaard
Annonce
Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem