Annonce
Politik

Flere og bedre busser ruller snart ud til provinsen

Foto: Per Houby

Borgere i byer som Skælskør, Åbybro og Faaborg har brug for bedre bustrafik, hvis de skal få glæde af de kommende investeringer i tognettet.

Det vil også gøre de kommende års milliardinvestering i flere og hurtigere tog mere rentabel, fordi kundegrundlaget bliver større.

Sådan lyder meldingen fra Danske Regioner, der på deres generalforsamling torsdag diskuterer, hvad der bør gøres, inden regeringens planlagte investeringer i den såkaldte timemodel bliver til virkelighed. Det skriver Politiken.

Målet er, at det i fremtiden kun skal tage en time at køre mellem de største danske byer, og pengene kommer fra regeringens særlige togfond.

- Tanken om at lave en timemodel er utrolig god. Vi skal have CO2-udslippet bragt ned, og det kan kun lade sig gøre, hvis folk får et alternativ til bilen.

- Og det kan vi kun, hvis man kan komme hen til togene. Det kræver busser, siger næstformand i Danske Regioner Carl Holst (V), der også er formand for Region Syddanmark, til Politiken.

Der er 17 danske byer med over 5000 indbyggere, som har mere end 12 kilometer til den nærmeste jernbanestation.

Danske Regioner vurderer, at der er behov for investeringer på op mod 400 millioner kroner om året for at udnytte effekterne af timemodellen bedst.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har allerede været i dialog med de regionale busselskaber om sagen og er åben for at finde penge til bedre bustrafik.

- De har ret. Det er jo logik, at vi skal sørge for, at man kan komme hen til stationen. Mange af os bor ikke lige ved siden af en station, så en generel opprioritering vil vi lægge os på sinde, siger Henrik Dam Kristensen.

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet giver parterne ret i, at der er behov for investeringer i busdriften i forbindelse med timemodellen.

- Man kan ikke forestille sig, at det ikke vil kræve ekstra investeringer. Man skal være forberedt på at lave ændringerne, men man burde kunne nå det på et års tid, siger han med henvisning til, at det går væsentlig hurtigere at udvikle busdriften end tognettet.

  • Foto: Per Houby
Annonce
Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem