I forbindelse med aftalen om togfonden, som skal betyde hurtigere tog mellem landets største byer, er også en aftale om internet i regionaltogene.
Dansk Folkepartis lokale folketingsmedlem René Christensen gør sig onsdag bemærket ved - efter at have været med til at sætte en underskrift på aftalen om timedrift mellem de største byer - at udtale, at en time gerne må strækkes til en time og 10 minutter.
- Det gør jeg, fordi når man bruger 28,5 milliarder på at forbedre den kollektive trafik er det vigtigt, at så mange mennesker får glæde af det. Og ikke kun de, som rejser mellem de største byer i Danmark.
Han bliver dog modsagt af transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), som i klare vendinger afviser Dansk Folkeparti, der er parat til at gå ned til 70 minutters drift mellem de store byer, så der kan spares penge, der så kan bruges på at sikre pendlerne i yderområderne bedre forhold.
-Vi kommer ikke til at gå på kompromis med timemodellen, siger Pia Olsen Dyhr til Ritzau.
- Eksempelvis kommer pendlere fra Kalundborg og Nykøbing Falster til København på en time. Det er dem, som pendler allermest, som får stor fordel af timemodellen også, siger Pia Olsen Dyhr.
Timemodellen kommer til Sydbanen i forbindelse med Femernforbindelsen, hvor elektrificering af banen sammen med dobbeltspor blandt andet over en ny Storstrømsbro kommer til at gøre, at der kan køres hurtigere hele vejen mellem Nykøbing og København.
René Christensen, som er sit partis finansordfører, glæder sig over, at der med i aftalen er en aftale om internet forbindelse i regionaltogene landet over.
- Det kan få den betydning, at det bliver mere attraktivt at bo på Lolland-Falster og pendle med tog mellem Sydhavsøerne og København, siger han. Og det kan føres ud i livet relativt hurtigt, mener han.