Annonce
Politik

Kampagne skal få flere til at stemme på de lokale

For første gang kaster de danske myndigheder sig ud i en større kampagne, der skal øge valgdeltagelsen.

Det sker, når Økonomi- og Indenrigsministeriet, Danske Regioner og KL om et par uger søsætter en kampagne, der skal få flere til at stemme ved kommunal- og regionalvalget den 19. november.

Kampagnen stiller skarpt på, hvorfor mere end hver tredje dansker ikke plejer at stemme til kommunalvalget, skriver Momentum, der er KL's nyhedsbrev.

Det første skud i kampagnebøssen rettes mod, hvor nemt det er at stemme før selve valgdagen. Allerede nu kan man på sit lokale borgerservicecenter, blot bevæbnet med ID, afgive sin stemme til kommunalbestyrelsen og regionsrådet.

KL-formand Erik Nielsen (S) mener, at skridtet er nødvendigt for at øge valgdeltagelsen til kommunal- og regionalvalget, som i 2009 var helt nede på 65,8. Det var den laveste valgdeltagelse i 35 år.

- Vi må se i øjnene, at valgdeltagelsen var bekymrende lav i 2009 - og betydeligt lavere, end den er ved folketingsvalg, siger han til Momentum og fortsætter:

- Det er afgørende for kommunernes demokratiske legitimitet, at vi fastholder en høj valgdeltagelse. Derfor er det i den grad værd at afprøve nye metoder, og vi tror på, at vi kan nå nogle med en kampagne. Men det er ikke nogen mirakelkur.

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) er enig:

- Det er ikke et alternativ at læne sig tilbage og se valgdeltagelsen falde, som den gjorde sidste gang og forrige gang. Nu prøver vi en kampagne, og så må vi se, om vi kan finde en særlig dansk måde at gøre det på, siger Margrethe Vestager,

Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet, forsker i valgdeltagelse, og han fortæller, at udenlandske erfaringer er, at effekten af kampagner er relativt begrænset.

- Hvis vi hæver stemmeprocenten med fem procentpoint, er det en fantastisk kampagne, og 10 er helt exceptionelt. Realistisk set skal vi være rigtig glad, hvis stemmeprocenten bliver to procentpoint højere end sidst, siger han.

Kampagnen koster samlet 6,4 millioner kroner, der finansieres af midlerne i den nu nedlagte Momsfondet.

/ritzau/

Annonce
Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem