Vi er slået tilbage til start uden at indkassere 5.000 kroner ? Læs hele dagens leder - KLIK HER
Tirsdag 26. august 2008 var på mange måder en af de dage, som vil blive husket på Lolland og Falster. Dagen vil blive husket for tre ting ? to gode nyheder og en rigtig dårlig nyhed.
Det var dagen, hvor det langt om længe stod klart, at nu er der sat dato på, hvornår den officielle underskrift på broaftalen med tyskerne bliver sat på papiret. Mange års intenst og langstrakt politisk arbejde har nu båret frugt, og der er opnået enighed med tyskerne om den faste forbindelse over Tyskland.
Vi kipper med flaget og glæder os til 3. september, hvor trafikministrene skriver under. Derefter kan vi alle komme i gang med at forberede os på de vækstmuligheder, broen vil give til hele Lolland-Falster. Blandt andet mener tidligere trafikminister og nuværende formand for Fonden Femern Bælt Forum Svend Erik Hovmand, at aftalen sikrer Lolland-Falster bedre togforbindelser og bedre veje.
Det håber vi han har ret i. En dobbeltsporet elektrificeret jernbanelinje fra Ringsted til Rødbyhavn og en opgradering af motorvejsstrækningen fra Rødbyhavn til Sakskøbing er med i projektet, og det vil give et stort løft til især togtrafikken på den så forsømte Sydbane.
Men. For der er et men. Regeringen har samtidigt endnu engang opgivet at løse det største og mest problematiske trafikproblem på Lolland-Falster. På samme dag som Femernbro underskriften blev annonceret, så blev næste års finanslov fremlagt. Og her er den hårdt tiltrængte omfartsvej ved Nykøbing F. ikke med. Den er åbenbart ikke engang i nærheden af, at være et trafikprojekt, som regeringen vil prioritere i fremtiden.
Det var tirsdagens rigtige dårlige nyhed. Nul omfartsvej. Et stort nederlag for alle de politiske kræfter, der gennem årene har kæmpet for at få løst de kaotiske trafikforhold. Og meget paradoksalt, at omfartsvejen ryger ud af den politiske dagsorden på et tidspunkt, hvor Lolland-Falster er så stærkt repræsenteret rent politisk i Folketinget.
Vi er slået tilbage til start uden at indkassere 5.000 kroner ? ja vi er nærmest sat i fængsel, for at blive i matadorsproget.
Dagens tredje store nyhed ? og for de fleste en god nyhed - var beslutningen om at bevilge 1 milliard kroner på finansloven til byggeriet af et nyt stort superfængsel på Nordfalster. Udsigten til nye arbejdspladser og eventuel bosætning af de ansatte får en række lokal- og landspolitikere til at juble.
Fremtiden vil vise om alle forhåbningerne til de tre store projekter holder stik. Det var på alle måder en historisk tirsdag.
Søren Knudsen, chefredaktør
sk@folketidende.dk